Clueless...min kamphane flämtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    Clueless...min kamphane flämtar

    Tog för ca 2 månader sedan hem en ny kamphane (har en sedan innan och har tidigare haft kamphanar) (självklart i två olika kar)
    Och i affären simmade han runt lite vid glaset (ganska gles växtlighet som de flesta djuraffärer) men hade fått lite stryk på fenorna men det verkade inte vara så allvarligt och det växer ju ut igen så jag bestämde mig för att ta med honom då jag har haft ett 20 liter kar igång med red crystal räkor ca 6 månader innan, bara väntat på rätt kamps (han är en crowntail med kolsvartkropp och blodröda fenor)

    När jag fick hem honom och kunde studera honom lite mer så såg jag att han hade fått en hel del stryk men bara på fenorna, inget på kroppen.
    Problemet jag har med honom nu är att han knappt äter (visar inget större intresse utan tar ett par flingor) och står mest still på samma ställe och "flämtar" Han har gjort detta sen jag tog hem honom, kan dock inte komma ihåg om han gjorde det i affären eller inte, men i början trodde jag bara det berodde på stress och att han skulle sluta med det efter ett par timmar.
    Men nu har det gott två månader och jag trodde ett tag det kunde bero på nitrit men ingen av de andra fiskarna beter sig likadant, inte heller min andra kamphane. Jag provade även att byta kar på dom bara för att testa om det kunde vara något med vattnet/syret/nitrit osv men han reagerar likadant i det stora (35l han nu flyttat till) och fenorna verkar inte växa tillbaka (har bara växt väldigt lite)
    Om jag jämför med hur alla andra kampisar jag har så beter han sig väldigt konstigt. De andra har varit MYCKET mer aktiva...
    Jag har provat med en del olika foder och svältkurer men inget får honom mer intresserad av att äta...tom röda mygglarver! Han åt 1....
    så han äter lite men väldigt lite.
    Han verkar vara ganska ung oxå eller så har han problem med tillväxten då min andra kampis är större i både kropp och fenor.

    1/ Hur stort är akvariet?
    -35liter (som han bor nu i med 3 khuli som beter sig precis som fiskar brukar) och ett 20 liter som han bodde i från början (där min lite äldre kampis nu bor och är hur pigg som helst)
    2/ Vilken filtrering använder du?
    -shark 1 50hz till 35l och ett fluval1 till 20l
    3/ När startade du akvariet?
    -ca 8 månader sedan
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    35l är där 3khuli och kampisen
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    väldigt tättplanterat med mossor och gräs, höga och låga planter. (vilka sorter har jag dock ingen aning om, men de växer så det knakar)
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    -vet inte
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    -har inga test hemma
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    -byter alltid vatten varje onsdag och ca 30% och kokar alltid en del så att det inte blir stor temperatur skillnad.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    -onsdes och 30%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    -nej bara fyllt på med en växt (men det var innan lillakamphanen flyttade in)
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    -nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    - 1 gång om dagen, förutom onsdagar då det byts vatten då får de ingenting. De får flingfoder för kampfiskar, algtabletter, räkfoder, artemia och nu nyligen röda mygglarver
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    - egentligen inte. provade nyligen med röda mygglarver men det var inte speciellt populärt...
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    - från dag 1 jag tog hem honom
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    - än så länge så lever han
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    - Andas hastigt, står och trycker på samma ställe och dålig matlust
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    - ingenting
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    -nope
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    - har än så länge inte haft några dödsfall överhuvudtaget. Räknar alla fiskar + räkorna varje dag och alla lever fortfarande.

    Så min fråga är nu vad jag ska göra?
    Är det något jag kan göra något åt? Eller är det något fel på honom?
    man fäster sig ju vid dom små liven....

    (och hoppas ni orkat läsa allt men ville ju ha med så mycket fakta som möjligt)
Arbetssätt...