Hjälp min Kampfiskhane blir biten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sungun
    • October 2009
    • 25

    Hjälp min Kampfiskhane blir biten!

    Hej!
    Jag har en jättefin mörkblå kampfiskhane i ett 30l akvarium med två Platty och några algätare. Fungerade bra tills jag tänkte att han skulle få sig en "fru". På affären sa de att man skulle köpa två kampfiskhonor för att hanen inte skulle jaga "ihjäl" honan, vilket jag gjorde. Men efter ett par veckor är det honorna som jagar hanen och biter på hans fenor hela tiden. Vad göra? Växer de ut igen om man håller dem isär några veckor eller börjar de om igen så fort de släpps ihop igen? Eller kan man ha dem i samma akvarium (har gömställen och mycket växter) och hanen får kämpa på? Om man flyttar allesammans till ett större akvarium, typ 60 liters, kan det lösa sig då? Tacksam för svar snarast, tycker så synd om hanen.
  • Jina
    • August 2009
    • 182

    #2
    Oj ja, de bor alldeles för litet och för mycket fisk i så litet. Dock är ditt kar bra för bara hanen och kanske några vackra snäckor som renhållare.

    Kommentar

    • Sungun
      • October 2009
      • 25

      #3
      Tack för svaret! Tänkte flytta över honorna i en guldfiskskål ett par dagar tills jag hinner inreda 60liters akvariumet, men tror du att jag kan släppa ihop alla fiskarna i det istället eller är det oxå för litet?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Varför måste du ha honor till din hane? Om du inte tänkt odla så mår nog hanen bäst av att gå själv
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Sungun
          • October 2009
          • 25

          #5
          Ja, så här i efterhand var det inte så smart att köpa honorna. Men jag trodde att fiskarna mådde bäst om de hade någon av motsatt kön i samma art att få visa upp sig. Och vad gör jag nu?... Tänkte inte heller flera olika akvarium att sköta om, är ju bara nybörjare på detta område. Men nu har jag ju dessa fiskar och måste ju göra det bästa för alla små liven...

          Kommentar

          • garjzla
            • June 2007
            • 273

            #6
            Om du går tillbaka till affären där du köpte dom kommer de med största sannolikhet att ta tillbaka honorna, så det är faktiskt vad jag hade rekommenderat dig att göra.
            annars hade jag definitivt flyttat över dom till det större karet så fort som möjligt...
            Problemet är att du helst inte ska ha dom i guldfiskskålen under tiden... då runda väggar kan ge dina fiskar problem med balanssinnet. dessutom är det väldigt svårt att hålla en bra vattenkvalitet i ett runt kar då det är svårt att få plats med pump osv.

            Kommentar

            • Sungun
              • October 2009
              • 25

              #7
              Tack för alla svar jag fått från er alla!
              Visste inte att man kunde få lämna tillbaka fiskar om de inte gick ihop med de man hade. Och undrar just om det går på akvarieaffären i vår lilla stad. De är inte precis de gladaste och trevligaste personalen här tyvärr... Men annars, tror du att honorna låter hanens fenor vara om de får komma i ett större kar, eller måste man hålla dem åtskilda för evigt? Kan man iså fall ha honorna i guldfiskskålen några dagar iaf till jag fått det större akvariumet i ordning?... Och undrar oxå om man ska använda vattnet från 30 liters karet och bara fylla på resterande 35liter i det nya större karet (brukar byta ca 1/3 vatten varje vecka annars) från början. Har nämligen en Siamesis algätare och jag har läst att de ska inte släppas in i nyanlägda kar utan att man ska egentligen vänta några månader innan man släpper ner dem. Tar jag då vatten från det gamla lilla karet och blandar ut det med det nya blir det väl samma sak som ett delvattensbyte eller?

              Kommentar

              Arbetssätt...