hur odlar man Guldguramis?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scalaren96
    • September 2009
    • 43

    hur odlar man Guldguramis?????

    hej har ett 60l akvarium med 2 guldguramis och undrar hur jag ska få dom att leka om det nu är möjligt.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Pumpen har jag märkt ska inte vara på
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • travianplayer
      • October 2009
      • 1201

      #3
      en viktig sak är ju att dom trivs
      Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

      Kommentar

      • Scalaren96
        • September 2009
        • 43

        #4
        ok det ser ut att vara ett par för dom är alltid med varan och min pump är inte så stark men jag har hört att man ska ha flyttväxter.

        Kommentar

        • thobiastt
          • September 2009
          • 149

          #5
          de ska ha ganska mjukt vatten och mkt flytväxter då de byger skumbo.
          jag hade blå gurami en gång i tiden ( när jag var liten) och som de flesta små så tröttnar man snart på sin hobby så akvariet hade stått jättelänge utan delvatten byten och dylikt så en dag simmade helt plötsligt massa små blå gurami omkring. =)
          kanske att vattnet ska va något surt oxå. detta är bara gissningar utifrån vad som fick mina att föröka sig. Kan ju va annat med guld gurami.
          lycka till i alla fall. =)

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Guramis som bygger skumbo ska gärna ha låg cirkulation i vattnet. Om det virvlar för mycket så förstörs boet. Vad som är för mycket eller för litet ser man helt enkelt på ifall boet håller eller ej. Stäng inte av pumpen bara

            Någon vecka med lite mer mat än annars, gärna frysfoder eller ännu hellre levande foder följt av ökad temperatur med ett par grader och sänkt vattenstånd brukar trigga lek.

            Sänka vattenståndet kanske inte går att fixa praktiskt i akvariet, och behövs kanske inte heller, men ett sätt att lura fisken att tro att ytan har sjunkit verkar vara att låta slingerväxter få växa sig långa och täcka ytan eller att helt enkelt dra upp ett par och låta de flyta på ytan. Dessutom hjälper växterna till att stabilisera boet.

            Kör vattenbyten i vanlig ordning, speciellt med tanke på ynglen.
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • Scalaren96
              • September 2009
              • 43

              #7
              Tack för era svar titta gärna in på mina frågor om segelfensmollys också

              Kommentar

              Arbetssätt...