Dvärggurami känsliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Dvärggurami känsliga?

    Hej!
    Har 2 frågor.
    Är dvärgguramis väldigt känsliga?
    Passar mosaikgurami (1+2) i 115 liters?
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    dvärg guramis är väldigt känsliga ja.
    Mosaikguramis och alla andra guramis tycker jag ska hållas i en grupp.
    Men 1+2 skulle nog gå... lite knapert kanske men, men.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Är 115 Liter för litet för mosaiken då?
      Har läst att dom behöver 200 lite nånstans och 100 liter nån annan stans?
      Vad är dvärguramin känslig emot? Temperaturer,nitrit...?

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Ingen gurami mår bra av att vara själv så den rekomenderade vatten mängden gäller nog fler än en fisk, jag har 4 marmor gurami i mitt 225 liters och det tycker jag är bra ska kanske köäpa en eller 2 till men då för att få lika antal på hanar och honor för framtida lek i ett annat akvarium

        Dvärgguramin är en liten fisk som inte har sin storlek att stödja på vilken gör den ännu mer orolig än "vanliga" gurmai.
        Den är känslig för svängningar i vattenkvaliten, t ex om du gör ett vattenbbyte med för kallt vatten eller ett för stort vattenbyte. eller om du inte har tillräckligt bra rutin på dina vattenbyten.
        Nitrit är den känslig för. och den kan bli stressad av för stark cirkulation. stress brukar väldigt ofta utlösa sjukdomar på dessa små.
        Men den är inte så komplicerad om man bara gör rätt.
        MYCKET växter, dämpad cirkulation och belysning, regelbunda vattenbyten. så är det inga problem

        hoppas du fick vad du ville ha
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Okej
          Men man kan ha lite cirkulation utan att dom stressar ihjäl sig?
          Vilken av mosaik och dvärggurami tror du skulle passa ihop med 1 par nyckelhålsciklider, 1 par dorsigerus, 17 neontetror,1 ancistrus och 2 räkor.
          Vill ju ha lite liv i övre delen oxå.
          Har ganska bra med växter och gömställen.

          Mvh/ J

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            ja absolut Kan du ha cirkulation, bara inte för strömt... undvik plaskande porlande ytrörelser. Cirkulation är nog det minsta att oroa sej för. Har man bara rutin på akvarieskötseln så går det prima

            Ska jag var uppriktig så tror jag att det är ganska fullt i ditt kar.
            Men du vill ha svar på frågan.

            Ja alltså platsmässigt skulle nog dvärgen passa bäst, men cikliderna du har, även fast dom är lugna så kanske dom betraktas som hotfulla och dvärgarna kanske inte syns så mycket.
            Skaffar du och andra sidan mosaiker så kanske det blir lite för trångt i ditt kar.

            Du kanske kan ha ett litet stimm med bilbukar? dom kommer ju från samma världsdel som de flesta av dina fiskar.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #7
              Jag har två innerfilter, ett fluval 3 plus och ett aquael fan 2 plus.
              Och jag byter vatten en gång i veckan. Visst borde det hålla vattenkvalitén ganska bra så att guramin trivs ?
              Men jag brukar alltid ha kallt vatten när jag byter vatten, och då brukar temperaturen sjunka från 25-27 till 21.
              Jag förstår att detta inte lär funka för guramin. Hur ska man göra då ? Jag kan inte ta varmt vatten eftersom det innehåller koppar...

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                det där med koppar är kanske sant... men om du låter varmvattnet rinna ett tag så försvinner kopparen som ligger i ledningarna, inte helt kanske men delvis.
                Och nu har kopparhelten blivit bra mycket lägre än för några år sedan.

                Kalla vattenbyten är nog inte det bästa för dvärggurami, vissa fiskar gillar det väldigt mycket. men dvärgguramin gillar det inte, vad jag har märkt.
                Nästan alla guramisar vill ha lungt strömmande vatten.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Spongeduck
                  • June 2009
                  • 366

                  #9
                  Nästan alla guramisar vill ha lungt strömmande vatten.
                  Jag har nästan på den lägsta inställningen på båda pumparna, så det borde väl funka ?

                  Går det att mäta hur mycket koppar man har i vattnet ?

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Ja det funkar nog bra... simmar dom och är glada så är det nog inga problem

                    Det vet jag faktiskt inte... kolla om du hittar något i forumet.
                    Annars borde du kunna skicka in ett vattenprov till ett labb.

                    Skolan jag gick på hade vatten ur egen brunn så varje år skickade dom in ett vattenprov som kollade hur mycket bakterier per kvadrat centimeter vatten det fanns, dom mätte även olika metallhalter i vattnet. du kanske kan skicka in ett vattenprov till typ vattenreningverker eller så?
                    Eller så kanske det finns kopparstickor i zooaffärer...
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Jag vill bara säga att jag inte håller med. Jag har inte märkt att dvärggurami är känsliga alls, det är tvärtom en ganska tålig fisk. Mina gick i kommunalt kranvatten tillsammans med en räcka olika andra fiskar i flera år utan att få nån särskild omvårdnad. Däremot är de aggressiva mot varandra.

                      Enligt min åsikt: sköts som vilken sällskapsfisk som helst, bra kompisar är t.ex. neontetra, platy, guppy, och små snälla ciklider av typen fjärilsciklid eller tomasciklid. Har man mer än en bör nog inte akvariet vara för litet, för de är som sagt griniga mot varandra.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Spongeduck
                        • June 2009
                        • 366

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Jag vill bara säga att jag inte håller med. Jag har inte märkt att dvärggurami är känsliga alls, det är tvärtom en ganska tålig fisk. Mina gick i kommunalt kranvatten tillsammans med en räcka olika andra fiskar i flera år utan att få nån särskild omvårdnad. Däremot är de aggressiva mot varandra.

                        Enligt min åsikt: sköts som vilken sällskapsfisk som helst, bra kompisar är t.ex. neontetra, platy, guppy, och små snälla ciklider av typen fjärilsciklid eller tomasciklid. Har man mer än en bör nog inte akvariet vara för litet, för de är som sagt griniga mot varandra.

                        100 liter för en hane och hona borde väl inte vara något problem ?
                        Fast det hade varit roligare att ha ännu fler, de är ju så fina ...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...