Lekkar till kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Lekkar till kampfisk

    Har en liten plastbytta som ser ut som denna:



    Den skall vara på 13liter. Går det att ha det som lekkar till kampisarna? De behöver inte ens någon pump där då egentligen eller hur? Bara flytväxter och varmt? Alltså jag HAR pump och filter alternativt pump och syresten som jag kan peta ner det är inte det men jag undrar om det behövs.
    www.devons.se
  • battle_royal
    • March 2008
    • 60

    #2
    jepp mer behövs det inte..så gjorde jag iaf! ca 29-30c lyckades efter 4 dagar massor av bebisar!

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Åh vad kul då ska jag testa det sen! Hade du pump eller syresten eller inget alls?
      www.devons.se

      Kommentar

      • battle_royal
        • March 2008
        • 60

        #4
        nop hade inget sånt bara en doppvärmare i..men får hålla koll på vattenkvaliten i sånt litet kar..lycka till Mvh Micke

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Nu har jag fyllt i "gammalt" akvarievatten i lilla plastbyttan och plockat i droppvärmaren. Ställde den på 28 grader och resultatet blev 35 grader. Tur jag inte hade fisk i! Ska försöka ställa in värmaren och sen ner med Oskar så får vi se om han bygger bo, och så i med en av tösera. Har även ett litet filter som puttrar på enormt sakta mest för att filtrera vattnet lite, ska peta i några snäckor med. Ska jag ha några flytväxter med? Har ingen sand på bottnen.
          www.devons.se

          Kommentar

          • Ancristus <3
            • July 2009
            • 277

            #6
            Flytväxter är ganska viktiga!
            I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

            Kommentar

            • Sophia_
              • January 2009
              • 454

              #7
              Varför är de viktiga? Alltså jag stoppar självklart ner ett gäng jag är bara nyfiken på deras funktion i detta fallet!
              www.devons.se

              Kommentar

              • Ancristus <3
                • July 2009
                • 277

                #8
                Jag tror att det har något med skumboet å göra!
                I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #9
                  Aha! A jag petade ner en näve till honom, har håller till vid ytan och bubblar men nåt boliknande har jag inte sett. såg jag iofs inte förra gången heller men fick tre yngel ändå helt plötsligt. Uppfostrade av räkor de första två veckorna innan jag såg dem! Så de verkar rätt tåliga ändå, om man nu inte vill ha 25 på en gång då får man kanske jobba lite mer...
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • Nallemannen 3
                    • October 2008
                    • 154

                    #10
                    Det är flytväxterna som håller ihop boet mest. Så att bubblorna inte bara åker iväg och sprider ut sig.

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Vad ska du mata med när ynglen ev. kläckts ?
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        #12
                        Flytväxter är bra då hanens skumbo håller ihop bättre. Se till att ha matat upp både hanen och honan ordentligt ett tag innan lekförsöket. Ingen mat medan han bygger skumbo och leker (blir lätt för dålig vattenkvalité).
                        Kan även vara bra att presentera tösen för honom utan att han kan komma åt henne. En glasburk fungerar till detta typ en ren syltburk som du helt enkelt ställer på botten men vatten i (går även med flytande yngelbur). Detta gör att du kan kontrollera att honan är mogen - hon får vertikala ränder på kroppen om hon är mogen för lek! Får hon horisontella ränder är hon inte mogen.

                        Om han byggt ett litet eller stort eller inget skumbo är inte lika viktigt som att hon är mogen. Ge dem 3 dar efter de släppts ihop att leka annars sära på dem och byt ut honan alt mata upp dem mer.

                        Mvh
                        Daniel
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • Broddan
                          • February 2007
                          • 536

                          #13
                          Yngelmaten bör du tänka på som föregående talare säger.

                          Betta splendens yngel klara inte artemia första dagarna veckan eller så. Antingen odla mindre foder (lite bökigt) eller testa flytande yngel mat tillsammans med t e x sera micron.
                          Hälsningar

                          D

                          Kommentar

                          • Sophia_
                            • January 2009
                            • 454

                            #14
                            Den förra "kullen", som jag alltså inte visste om att jag hade växte upp på räkfoder och lite flingfoder! Sen fick de finsmulat flingfoder då jag hittade dem så det tänkte jag ge de här med.

                            Flytväxter har "Oscar" fått ett gäng nu och han fick faktiskt mat förut visste inte att de inte skulle ha det! Men jag har ett litet filter i på väldigt låg fart och tänkte lägga i några snäckor med så jag hoppas vattnet ska klara sig.

                            Oscar och flickorna (fast han får bara träffa en av dem nu) går faktiskt ihop i mitt 240l i vanliga fall med, så de "känner" varandra. Men de senaste dagarna har Oscar börjat uppvakta och blåsa upp sig så jag tänkte vi gör ett försök. Släpper ner en av töserna i morrn tänkte jag. Förra gången fick de vertikala ränder då de kom ner till honom fast de var lodräta då de gick själva. Så de visade liksom aldrig att de var mogna förrän de gick ihop i lekkaret. Brukar de alltså göra det?
                            www.devons.se

                            Kommentar

                            • Broddan
                              • February 2007
                              • 536

                              #15
                              Absolut är det så att dessa ränder som visar att hon är mogen eller omogen kommer när uppvaktningen blir mer intensiv, som i ett mindre lekkar. Växter producerar en viss mängd litet foder till yngel men om man vill att en större del av kullen ska klara sig bör du ha en plan angående första foder (vänta tills de är frisimmande dock)

                              Det är just detta med vattenkvalité som är "arbetet" med att dra upp yngel då man måste slamsuga botten ofta i flera månader. När de vuxit på sig en del underlättar det mycket om man flyttar de till ett större uppväxt kar med rening, måste dock fortsätta städa botten.
                              Hälsningar

                              D

                              Kommentar

                              Arbetssätt...