vad behövs för kampfiskodling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bläckis
    • December 2007
    • 65

    vad behövs för kampfiskodling?

    hejsan jag är oerhört intresserad av att odla kampfisk för jag tycker dessa fiskar är väldigt vackra, och det är min favorit fisk.
    jag har inte nåt sötvattenskar här hemma ännu men jag har haft för så jag har lite erfarenhet utav sötvatten. Annars har jag ett 180 liter saltvattensakvarium hemma. Nu undrar jag vad som behövs till just kampfisk odlingen skulle vara tacksam för svar.
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Det kan vara bra att söka lite innan man frågar. Här är några exempel på trådar, en av dom är ju din egen!





    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #3
      Kampfiskar åtminstone ^^
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • Grothras
        • July 2009
        • 401

        #4
        Det behövs ett akvarium på ca 50 liter två kampgiskar en hona och en hane. Sen ska du ha något filter som inte gör det för strömt i vattnet .bottenfilter skulle säkert funka. Sen en del flytväxter och sådär.

        Kommentar

        • bläckis
          • December 2007
          • 65

          #5
          haha där ser man hade helt glömt bort att jag skrivit det tidigare men men. Jag tackar för svaren inget annat man bör tänka på ? jag vill tex få fram crowntail då jag tycker dessa är vackrast något speciellt till just att endast få fram dessa?

          Kommentar

          • JagBaraMal
            • November 2008
            • 79

            #6
            För att ta fram crowntails (CT´s) så måste avelsparet bära på dom generna. Om din zoobutik har akvarieteknik som leverantör så kan dom ta hem CT´s.

            // Mvh
            Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

            Kommentar

            • bläckis
              • December 2007
              • 65

              #7
              tja igen har inte varit här på ett tag har varit mycket att ta itu med, och nej jag har inte börjat odla en! men nu har jag både tid och ork och lust så det bara sjunger om det.

              har ett tomt 120 liter här hemma som jag haft saltvatten i funderar på att starta igång det och använda det till min odling, bör dock kanske dela upp det då i 2 eller flera delar vad tycker ni?

              Sen så undrar jag om jag vilket filter man ska använda? var ett tag sen jag hade sötvatten, ska vara helst nåt man kan ha även under hela processen inget som kommer störa skumbot eller ynglen, eller ska filtret vara avstängt i detta skede?

              Sen så undrar jag hur länge skall man vänta tills jag kan inhandla fisken till karet?

              Kom gärna med förslag om utrustning samt annat MHV/ Bläckis

              Kommentar

              • bläckis
                • December 2007
                • 65

                #8
                Har nu en hane och en hona tillsammans hanen har börjat bygga sitt skumbo dock är det inte så stort ännu, men idag så verkade det som att hanen hade tappat lite av sina fenor! är detta något man bör oroa sig över eller kan detta bero på att honan är för stor så att hon är mer aggresiv mot hanen?

                En annan fråga bör jag göra vatten byten under lek processen?

                Kommentar

                • bläckis
                  • December 2007
                  • 65

                  #9
                  det har nu passerat 4 dagar hanen verkade klar med sitt skumbo nu trycker han mest i ett hörn medans honan gör det samma ibland visar han upp sig för henne men sedan simmar han ifrån henne, hon verkade inte särskilt intresserad. Eftersom inget hänt så bytta jag nu hona tror ni det kan ha varit problemet?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...