Vet inte vad jag ska göra med min kampfiskhane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Molly_N
    • September 2009
    • 5

    Vet inte vad jag ska göra med min kampfiskhane!

    Jag har en kampfiskhane som är världens gulligaste, man kan stoppa ner fingret i akvariet och klappa honom utan att han blir rädd, men jag kan inte ha honom med mina andra fiskar! Antingen börjar han jaga alla dom andra och "biter av" deras fenor och annars biter dom i honom. När jag köpte honom köpte jag även 2 honor till honom men dom bet av nästan allt på fenorna så han har fått gå själv i ett eget akvarie sen dess. Nu har jag 2 guppys(osäker om det är honor eller hanar), 2 dalmatiner mollys(1 hona och en hane) och 2 kampfiskhonor i det ena akvariet medans min kampfiskhane går ensam i ett annat akvarie. Någon som kan hjälpa mig? Är det något jag gör fel?
    tacksam för svar.
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    #2
    Såhär blir det ofta, kampisar har ofta väldigt olika personligheter, då vissa, som din hane, är väldigt aggressiva medan vissa, som min hane, är världens snällaste.
    Det är inget du gör fel utan så är det bara. Dock kommer du då aldrig kunna ha din hane ihop med andra fiskar förutom malar, khuliålar, eventuellt räkor och likn.
    Vissa här har kampisar som ätit upp deras räkor men min hane bryr sig inte alls om mina red crystal och har inte en enda gång gjort utfall mot dom.
    Spelar det någon större roll om han får gå själv och ta upp ett akvarium? För han bryr sig inte, förmodligen tycker han bara det är skönt

    Kommentar

    • Molly_N
      • September 2009
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av garjzla
      Såhär blir det ofta, kampisar har ofta väldigt olika personligheter, då vissa, som din hane, är väldigt aggressiva medan vissa, som min hane, är världens snällaste.
      Det är inget du gör fel utan så är det bara. Dock kommer du då aldrig kunna ha din hane ihop med andra fiskar förutom malar, khuliålar, eventuellt räkor och likn.
      Vissa här har kampisar som ätit upp deras räkor men min hane bryr sig inte alls om mina red crystal och har inte en enda gång gjort utfall mot dom.
      Spelar det någon större roll om han får gå själv och ta upp ett akvarium? För han bryr sig inte, förmodligen tycker han bara det är skönt
      okej tack så mycket, nej det är inte det att jag har något problem med ett extra akvarie, jag trodde bara att han inte trivdes och behövde sällskap men jag funderar på att skaffa en mal till honom. förslag på vilken sort?

      Kommentar

      • garjzla
        • June 2007
        • 273

        #4
        Det låter ju jättebra
        Nej, tyvärr är jag inte någon mal expert, men jag vet om att här inne finns massor med folk som gärna tipsar dig om snygga malar
        Hur stort akvarium har du förresten?
        Har du tillräckligt stort så rekommenderar jag även khuliålar, har man några stycken så är de framme hela tiden och är väldigt roliga att titta på.
        Kul att din hane är så tam, min är likadan
        Har du provat att blöta fingret lite, sätta på mat och låta honom hoppa upp och ta maten? väldigt trevligt, och jag tror då de brukar jaga mat på det sättet i det vilda att det bara är bra för dom.
        Hade varit kul att se bilder på din kampis oxå!

        Kommentar

        • Molly_N
          • September 2009
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av garjzla
          Det låter ju jättebra
          Nej, tyvärr är jag inte någon mal expert, men jag vet om att här inne finns massor med folk som gärna tipsar dig om snygga malar
          Hur stort akvarium har du förresten?
          Har du tillräckligt stort så rekommenderar jag även khuliålar, har man några stycken så är de framme hela tiden och är väldigt roliga att titta på.
          Kul att din hane är så tam, min är likadan
          Har du provat att blöta fingret lite, sätta på mat och låta honom hoppa upp och ta maten? väldigt trevligt, och jag tror då de brukar jaga mat på det sättet i det vilda att det bara är bra för dom.
          Hade varit kul att se bilder på din kampis oxå!
          jag har 2 små akvarien på 25 liter!
          haha tack för tipset det ska jag prova
          och jag har faktiskt lite bilder på honom men har ingen aning om hur man lägger in dom

          Kommentar

          • garjzla
            • June 2007
            • 273

            #6
            du får lägga in dom via ngn annan sida tex www.photobucket.com och sen länka...
            Är bara goldmedlemmar som kan lägga in bilder direkt i inlägget.

            Här har du en länk till en bild på min pojke i alla fall
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

            Kommentar

            • Jina
              • August 2009
              • 182

              #7
              Ursprungligen postat av garjzla
              Här har du en länk till en bild på min pojke i alla fall
              http://s458.photobucket.com/albums/q...t=P1011296.jpg
              Han är sååå snygg, min Frank är så tråkig. Stackars Frank.

              Kommentar

              • garjzla
                • June 2007
                • 273

                #8
                Ursprungligen postat av Jina
                Han är sååå snygg, min Frank är så tråkig. Stackars Frank.
                Man tackar, Jätteglad för min pojk Sushi heter han
                Specialbeställde honom i min djuraffär (gick på 20kr extra så jag tyckte det var värt det)
                kan du inte länka en bild på Frank?

                Kommentar

                • Jina
                  • August 2009
                  • 182

                  #9
                  Till TS: Att han inte går ihop med sina honor är nog inte så konstigt i så litet akvarium. Jag skulle hålla honom själv, med några snäckor.

                  garjzla: "min" djuraffär vägrar beställa. De säger bara vi får se vad som kommer in. Är ju på jakt efter blå CT Här är Frank: http://i137.photobucket.com/albums/q...icture19-5.png

                  Kommentar

                  • garjzla
                    • June 2007
                    • 273

                    #10
                    Ursäkta Molly om vi lånar din tråd lite
                    Jina, vart bor du någonstans?
                    Och Frank är ju riktigt cool ändå! Snyggt med blått och rött som går ihop så

                    Kommentar

                    • Molly_N
                      • September 2009
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jina
                      Till TS: Att han inte går ihop med sina honor är nog inte så konstigt i så litet akvarium. Jag skulle hålla honom själv, med några snäckor.

                      garjzla: "min" djuraffär vägrar beställa. De säger bara vi får se vad som kommer in. Är ju på jakt efter blå CT Här är Frank: http://i137.photobucket.com/albums/q...icture19-5.png
                      okej, ja det känns som den bästa lösningen
                      och din hane är verkligen inte tråkig! jättefin!

                      Kommentar

                      • Molly_N
                        • September 2009
                        • 5

                        #12
                        Ursprungligen postat av garjzla
                        Ursäkta Molly om vi lånar din tråd lite
                        Jina, vart bor du någonstans?
                        Och Frank är ju riktigt cool ändå! Snyggt med blått och rött som går ihop så
                        haha det e helt okej och din fisk var riktigt riktigt fin!:O
                        jag ska försöka lägga in bilder på ralf när jag får lite tid över, pappa fyller år idag så måste ju vara lite social

                        Kommentar

                        • Lazarus
                          • February 2008
                          • 78

                          #13
                          För att återgå till ingressen
                          Jag är nu inne på Legolas III (Opaque Blue super delta) dvs min tredje betta hane. Jag ha rinte haft något problem med någon av min tre fiskar. Dock har det alltid varit lite "tumult" de första dagarna.

                          Mitt tips är att du skulle kunna försöka att ha ett tättplanterat akvarium med mycket gömställen så att varken han eller dina honor hela tiden kan se varandra. Funkar för mig dock ser jag visserligen inte alltid fiskarna : (

                          Min erfarenhet av kampfiskar och skaldjur är stora räkor ok små räkor buffé, zebrasnäckor ok, äpplesnäckor ihjälstressade (evigt nafsande i antennerna)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...