kampfisk i 8

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagittarius

    kampfisk i 8

    Hej!

    Jag har min kampfisk en 8 liters skål, tills jag köper ett litet akvarium åt den... Undrar vad jag måste tänka på för att den ska leva.
    Jag byter 3 liter vatten var 3:e dag (+ vattenberedare). Har även flytväxter åt den.

    tack på förhand
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det du gör låter bra.
    Tänk bara på att inte övermata den...firren skall ha käkat upp det du ger den på ca två minuter. Blir det matrester kvar efter den tiden, så var det för mycket käk.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • sagittarius

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Det du gör låter bra.
      Tänk bara på att inte övermata den...firren skall ha käkat upp det du ger den på ca två minuter. Blir det matrester kvar efter den tiden, så var det för mycket käk.
      aa...ok
      men... jag kunde inte vänta... tyckte synd om firren. Åkte och köpte ett litet akvarium på 6 liter, fast med pump o allt. Men nu undrar jag hur ofta jag behöver byta vatten för denna? och hur mycket (1-1,5 liter)?

      En annan sak du påpekade är maten... Finns det någon speciell mat för kampfiskar som hjälper till att förlänga fiskens fenor samt livslängd?

      tack på förhand
      Senast redigerad av Gäst; 30 August 2009, 01:10.

      Kommentar

      • Jina
        • August 2009
        • 182

        #4
        6 liter?

        Kommentar

        • Ancristus <3
          • July 2009
          • 277

          #5
          Tror att han menar 60l, det skulle inte få plats med pump å sånt i ett 6liters
          I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

          Kommentar

          • sagittarius

            #6
            Nej... det är faktiskt en 6 liters, med liten pump... Den är speciell för just kampfiskar...

            Men hur ofta jag behöver byta vatten för denna? och hur mycket (1-1,5 liter)?

            En annan sak är maten... Finns det någon speciell mat för kampfiskar som hjälper till att förlänga fiskens fenor och livslängd?

            tack på förhand

            Kommentar

            • Grothras
              • July 2009
              • 401

              #7
              Ursprungligen postat av sagittarius
              Nej... det är faktiskt en 6 liters, med liten pump... Den är speciell för just kampfiskar...

              Men hur ofta jag behöver byta vatten för denna? och hur mycket (1-1,5 liter)?

              En annan sak är maten... Finns det någon speciell mat för kampfiskar som hjälper till att förlänga fiskens fenor och livslängd?

              tack på förhand
              Skulle du inte köpa ett akvarium? Om du tyckte synd om den nr den hade en 8 liters skål så är det väl ännu värre nu när han har en liten isoleringscell?

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                byta ungefär 2.5 liter vatten var 5 dag i det lilla akvariet. mata inte för mycket bara! kör på flingfoder till han om han nu tar det, annars så är djupfryst bra foder med.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • sagittarius

                  #9
                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  byta ungefär 2.5 liter vatten var 5 dag i det lilla akvariet. mata inte för mycket bara! kör på flingfoder till han om han nu tar det, annars så är djupfryst bra foder med.
                  OK... det låter ju jätte bra... tack för tipsen

                  Kommentar

                  • Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

                    #10
                    jag vill inte vara en sån som klagar och leker "besserwisser". men jag tänker ändå nämna det här.
                    Ett 6 liters akvarium är andelens för litet för en kampfisk (för alla fiskar egentligen) att leva i under en lång tid. Du skrev att du ville den skulle få långa fina fenor och leva ett långt liv. Det kan den inte göra i ett litet akvarium.
                    Vill du att kampfisken ska må så bra som möjligt och leva ett långt, hälsosamt liv så skaffa ett större akvarium!
                    Om du tittar på artbeskrivningen här på zoopet (http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1) så står det att kampfisken ska ha ett akvarium på minst 40 liter och vara minst 35 cm långt. Det är minimumstorleken.
                    Med det menas att om man har den i ett mindre akvarium så kommer den inte må nå bra, inte växa ordentligt, inte få lika vackra färger eller långa fenor och dö i förtid.
                    Kampfisken kan också ha lätt att skada sina långa fenor i ett litet akvarium, om den blir skrämd eller så och då kan den lätt trasa sönder sina fenor. Dessutom om man har ett litet akvarium blir det lätt dålig vattenkvalitet och ett par trasiga fenor i dålig vattenkvalitet kan lätt leda till fenröta vilket inte är kul!

                    Vill du att din kampfisk ska må så bra som möjligt och leva ett långt hälsosamt liv, skaffa ett större akvarium! ju större desto bättre
                    Lycka till!
                    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      kampfiskar lever inte så långt liv ca 2-4år. dock är 6l för lite minst 20-30L för en ensam hane. med honor ca 50-60L.

                      Kommentar

                      • sagittarius

                        #12
                        Dendär lilla akvariumet jag pratar om är köpt från djurmagazinet: http://www.akvariecenter.se/mobler/455100.php

                        Jag frågade om den är lämplig för en kampfisk... o då sa de att den är mer än lämplig. Att fisken klarar av att leva i små akvarier... Den var inte så billig heller... pröjsat 500:- för den.

                        Sen tyckter jag att den är fin o kompakt... åtminstone så har den en filter/pump...
                        Men jag har sett kampfiskar ha det mycket värre...

                        Såhär ser det ut hemma hos "PARIS"----> http://www.youtube.com/watch?v=vl4eYtx4Sno

                        Kommentar

                        • wallström
                          • March 2009
                          • 1092

                          #13
                          Skaffa större.
                          Du kan lätt få ett komplett 60L för 5-600 kr.
                          Emil

                          Kommentar

                          • Grothras
                            • July 2009
                            • 401

                            #14
                            Tycker du att han verkar kunna simma speciellt bra där? Har en kampfiskhanne som en kompis flickvän hade i mitt 325liter kar nu Den hade nog också 5.5 liter eller något liknande. Den kan ju inte simma något där! Det är ju som att sätta en människa i en isoleringsbur och sen låta den bo där i hela sitt lev. Ger du honom mat och så så klarar han sig nog ganska många år.

                            Kommentar

                            • rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

                              #15
                              Ursprungligen postat av sagittarius
                              Dendär lilla akvariumet jag pratar om är köpt från djurmagazinet: http://www.akvariecenter.se/mobler/455100.php
                              Usch va hemskt
                              Hade lämnat tillbaka det, vilka lurendrejare
                              Blir så arg när djurbutikerna lurar folk, borde finnas böter för sånt !!!
                              Senast redigerad av rödtoppen; 01 September 2009, 08:34.
                              / dtoppen /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...