Sällskap till Dvärgguramis ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Sällskap till Dvärgguramis ?

    Har ni några tips på fiskar som skulle passa ihop med dvärgguramis ?
    Skriv gärna inte saker som t ex " en fredlig och lugn fisk", utan ge gärna tips på VILKEN fisk det är.
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    #2
    Jag hade dvärggurami förut tillsammans med guldgurami och ett stimm rödmunstetror. Det gick utmärkt. Måste ha en del växter tror jag annars kan rödmuns tetrorna stressa dvärgen lite. Det är i alla fall en väldigt fin och trevlig fisk.
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Rödmunstetrorna kräver lite störr akvarium än vad jag har. Jag skulle nog ha skrivit att jag har ett 100 liters akvarium. Skulle svarta neontetror fungera ihop med Gvärgguramis ?

      Kommentar

      • wallström
        • March 2009
        • 1092

        #4
        Ursprungligen postat av Spongeduck
        Rödmunstetrorna kräver lite störr akvarium än vad jag har. Jag skulle nog ha skrivit att jag har ett 100 liters akvarium. Skulle svarta neontetror fungera ihop med Gvärgguramis ?
        ja det funkar, jag hade svarta neoner och dvärggurami´s i ett 150 liters utan problem.
        Annars kan du köra på ett asien tema och och ta några rasboror istället


        .
        Emil

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Tack för svaren Jag hade först tänkt mig Drottningrasbora eller glödbandsrasbora.
          Men på zoopets arbetsbeskrivning stod det att det är bäst om man håller de med andra rasboror. Dessutom kräver dessa lite lägre pH än vad jag har. De är också känsliga, tydligen, och jag är fortfarande bara en nybörjare.

          Några fler tips ?
          Senast redigerad av Spongeduck; 25 August 2009, 20:44.

          Kommentar

          • wallström
            • March 2009
            • 1092

            #6
            Någon barb kanske?
            kopparbarb är fina, hade sånna med dvärggurami och svarta neoner och det funkade utmärkt
            Emil

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #7
              Tack så mycket för svaren
              Jag har aldrig brytt mig om barber eftersom jag jag har hört att dessa är fenbitare.
              Eller gäller detta bara vissa barber?

              Kommentar

              • wallström
                • March 2009
                • 1092

                #8
                Tigerbarber kan vara lite som mini pirayor men de andra är snälla
                Emil

                Kommentar

                • Spongeduck
                  • June 2009
                  • 366

                  #9
                  Har kollat lite på kopparbarben. Den var verkligen fin när den var utfärgad.
                  Jag är också helt förtrollad av den svarta neontetran.
                  Det skulle vara kul om jag kunde ha dvärgguramis, kopparbarb och svarta neoner i mitt akvarium. Vad är det minsta antal kopparbarber man kan ha i ett akvarium ?
                  Men jag undrar egentligen om kopparbarben inte är för livlig för dvärgguramin ?

                  Kommentar

                  • wallström
                    • March 2009
                    • 1092

                    #10
                    Ursprungligen postat av Spongeduck
                    Har kollat lite på kopparbarben. Den var verkligen fin när den var utfärgad.
                    Jag är också helt förtrollad av den svarta neontetran.
                    Det skulle vara kul om jag kunde ha dvärgguramis, kopparbarb och svarta neoner i mitt akvarium. Vad är det minsta antal kopparbarber man kan ha i ett akvarium ?
                    Men jag undrar egentligen om kopparbarben inte är för livlig för dvärgguramin ?
                    Det borde funka. jag hade 10 st utav båda i ett 150L med andra fiskar.
                    Emil

                    Kommentar

                    • Spongeduck
                      • June 2009
                      • 366

                      #11
                      Nu har jag 10 svarta neoner ( 9, en har jag inte sett på två dagar...död? )
                      Det känns fortfarande ganska tomt i akvariet...
                      Skulle glödbandstetror också fungera ihop med Dvärgguramis ?

                      Kommentar

                      • wallström
                        • March 2009
                        • 1092

                        #12
                        Ursprungligen postat av Spongeduck
                        Nu har jag 10 svarta neoner ( 9, en har jag inte sett på två dagar...död? )
                        Det känns fortfarande ganska tomt i akvariet...
                        Skulle glödbandstetror också fungera ihop med Dvärgguramis ?
                        Det borde inte vara några problem
                        Emil

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          de flesta tetror funkar väldigt bra med gurami, en tetra som jag gillar är neontetran, mkt fin och färggrann . men nu när du ändå har den svarta så var det kanske lite onödigt att tipsa om den vanliga neonen . kanske ett par pansarmalar, ett litet gäng av sådana är alltid trevligt .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • Spongeduck
                            • June 2009
                            • 366

                            #14
                            Ursprungligen postat av macke_fisk
                            de flesta tetror funkar väldigt bra med gurami, en tetra som jag gillar är neontetran, mkt fin och färggrann . men nu när du ändå har den svarta så var det kanske lite onödigt att tipsa om den vanliga neonen . kanske ett par pansarmalar, ett litet gäng av sådana är alltid trevligt .

                            Det är så mycket fisk man vill ha och så lite plats :P
                            Jag har ganska mycket växter i akvariet och ganska lite öppen bottenyta...
                            Bottenytan är täckt av svart flodsten. Jag vet inte om det skulle passa pansarmalar... Är de dessutom inte lite för livliga för dvärgguramis ? Annars hade jag gärna skaffat dessa


                            Tänkte också att svarta neoner på nåt skulle se fräcka ut tillsammans med glödbandstetror :P

                            Kommentar

                            • wallström
                              • March 2009
                              • 1092

                              #15
                              Ursprungligen postat av Spongeduck
                              Det är så mycket fisk man vill ha och så lite plats :P
                              Jag har ganska mycket växter i akvariet och ganska lite öppen bottenyta...
                              Bottenytan är täckt av svart flodsten. Jag vet inte om det skulle passa pansarmalar... Är de dessutom inte lite för livliga för dvärgguramis ? Annars hade jag gärna skaffat dessa


                              Tänkte också att svarta neoner på nåt skulle se fräcka ut tillsammans med glödbandstetror :P
                              Corydoras vill ha fin sand för att filtrera genom gälarna.
                              Kuhlii-ålar kanske?
                              Emil

                              Kommentar

                              Arbetssätt...