Dvärggurami - Colisa lalia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Dvärggurami - Colisa lalia

    Köpte två par av dvärgguramin Colisa lalia för två dagar sedan och det är första gången jag har den sortens fisk. Satt och studerade dem lite efter matningen ikväll och får då se att det ligger alger precis under ytan. Har tyvärr lite problem med trådalger som jag ideligen plockar ut. Jag tyckte det såg konstigt ut att de låg vid ytan för de brukar mer slingra in sig i växterna och tittade närmare, då är det en massa luftbubblor i alghögen och det har jag heller aldrig sett. Kan det vara ett skumbo som guramisarna har byggt? Har läst att just den här sorten bygger det med växter och alger och klumpen med alger ligger precis under en grupp med flytväxter och så brukar det inte se ut.

    Hur brukar det se ut när det finns ett skumbo i akvariet? Står hanen hela tiden under och vaktar eller simmar han fortfarande omkring? Det är inte någon som vaktar högen med alger hela tiden men den ena jagar bort den andra ibland men så höll de på i början oxå. Jag tror de har intagit varsin hörna i akvariet.

    Vad händer nu? Är det alltid yngel eller rom eller vad det nu är i ett skumbo eller hur fungerar det? Om det är det hur lång tid tar det innan man kan se ynglen?

    Det blev många frågor men så är oxå fisksorten ny för mig.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hanen brukar stå under skumboet, som han ständigt bygger på. Han försvarar det ganska kraftfullt, och om du har ett ensamt par kan honan fara rätt illa. Han kan simma omkring, men han återvänder alltid till det.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Hanen brukar stå under skumboet, som han ständigt bygger på. Han försvarar det ganska kraftfullt, och om du har ett ensamt par kan honan fara rätt illa. Han kan simma omkring, men han återvänder alltid till det.

      Blir det bättre om man har flera par ?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Spongeduck
        Blir det bättre om man har flera par ?
        Så har jag hört, har dock ingen erfarenhet av det själv.
        När vi hade ett par i ett 120-litersakvarium var hanen väldigt aggressiv, iallafall. Kanske sprider aggressionerna ut sig mera om man har flera par. Snoka gärna runt härinne på forumet om det.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Jag har två par. Hanen vaktar sitt skumbo mot alla fiskarna i karet. Simmar ibland iväg en stund men återkommer fort. Hur ser jag om det verkligen kommer att bli bebisar?

          Kommentar

          • Nallemannen 3
            • October 2008
            • 154

            #6
            Jag hade skumbo för ett tag sen och han byggde på de hela tiden och sen det är rom i så ser man många gula/genomskinliga prickar. Dom är väldigt små. Romen kläcks efter ca 3-4 dar har jag för mig och då är ynglena väldigt små. Det går inte att mata med artemia för dom är för små för de. Infusorior går.

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #7
              Lånar tråden lite.

              Dvärgguramin kräver ju lite högre vattenkvalité än många andra fiskar tydligen. Innebär det att man ska göra oftare/större vattenbyten ?
              Jag byter 30% vatten / vecka. Räcker det ?

              Ifall man ska göra oftare vattenbyten, hur gör man då om man använder pmdd ?

              Kommentar

              • cillan
                • February 2007
                • 562

                #8
                Han håller fortfarande på att bygger på sitt skumbo. Han kör bort alla fiskar som kommer i närheten, även honorna. Är det inte alltid säkert att det blir yngel när hanen bygger skumbo? Varför kör han bort honorna oxå?

                Kommentar

                Arbetssätt...