Kampfisk beteende!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #16
    Fisk ett tror jag, dom är nästan identiska men jag kollade på ett av dom andra korten och fenorna verkade vara av på samma ställe.
    Båda fiskarna har den vita fläcken som man ser tydligt på fisk 2 bilden är det inte det som är äggröret.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Kan tänka mig att även välmatade hanar kan visa lite av röret.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #18
        Jag ska försöka att ta kort i morgon när dom inte är på sovplatserna.
        Kollade igen och dom två är lika stora.
        Om det var hanar så borde dom väll gjort skumbo någon gång.
        Båda har också uppvaktats av dom andra hanarna innan och när man sett att det verkat som dom lekt så har dom blivit smala efteråt.
        Ska bli spännande att se om vi kan klura ut detta.
        Dom är ju inte unga längre ivarjefall köpte dom förra året.
        Och då köpte jag dom som honor i affären ivarjefall men man kan ju aldrig så noga veta.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • garjzla
          • June 2007
          • 273

          #19
          Har själv hållt på med kampisar ett tag och även honor kan i flera fall ha ganska stora fenor och häftiga färger, så genom att bara titta på fenor kan man aldrig avgöra om det är en hona eller en hane. Däremot kan man alltid avgöra om det är en hona genom att titta efter den lilla vita pricken bakom fenorna precis som du skrev. Och har du sett den har du definitivt en hona.
          Jag har haft honor som har vid flera tillfällen visat stor aggressivitet och även dödat andra honor och bitit sönder hanen totalt på bara ett par få timmar.
          Man kan prova att ta upp honorna ur akvariet och ha de i ett mindre kar medan man tar hem en ny hane och sen ett par dagar senare när han vant sig så släpper man tillbaka honorna.
          Men jag har fått lära mig av min erfarenhet av kampisar att honor alltid bara blir en massa trubbel så jag har nu helt slutat med honor och håller mig till lite mindre kar med en hane istället.
          Har haft honor som hoppat ur karet, dödat varandra, simmat in i filter och dött, tuggat på hanens fenor och allmänt bara varit pain in the ass för att vara ärlig.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #20
            Tack för att du delade med dig av in erfarenhet, går i valet och kvalet om jag ska köpa den andra hanen, isåfall får jag väll göra som du sa med att ta ur honrna först, och går det inte så får jag väll sätta hanen i karet en meter ifrån så får dom kan titta på varandra ivarjefall.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #21
              Bild 1,2,3 är en av honorna och bild 4,5,6, är den andra honan + min nya hane.
              Han verkar försiktig och om det blir lite läskigt sticker han iväg.
              [ATTACH]22255[/ATTACH]

              [ATTACH]22256[/ATTACH]

              [ATTACH]22257[/ATTACH]

              [ATTACH]22258[/ATTACH]

              [ATTACH]22259[/ATTACH]Den nya hanen för idag.

              [ATTACH]22260[/ATTACH]
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Linan
                • May 2004
                • 89

                #22
                hej!

                är ingen expert, men är den sista bilden verkligen av en hane? den ser väldigt tjejjig ut. sen är min erfarenhet att honorna kan vara lite småsura, men ingen av mina har någonsin varit så agressiva att de haft ihjäl någon annan fisk. kanske har jag ovanligt snälla honor.. och vad det gäller äggläggningsröret, säjer inte det sig själv att endast honorna har dessa?? någon skrev att även tjocka hanar kan ha dessa. jag har då aldrig sett detta på en hane, så jag tror att om både dina fiskar har dessa så kan du vara säker på att det är två kaxiga tjejjer bara

                ha det gott!

                Kommentar

                Arbetssätt...