Honungs gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plarsen
    • September 2007
    • 88

    Honungs gurami

    Igår köpte jag mina första guramis, det blev två stycken honungs gurami. Under hela gårdagen verkade allting vara bra med dem, men imorse när jag satt och kollade på dem så jagade den lite större den mindre. Men den lilla följer efter den stora då och då och ibland så tar de på varandra med deras "känselsprön" (vad heter det på riktigt?) och verkar jätte snälla mot varandra. Men kort där efter jagar den större den mindre iväg.
    Varför håller de på såhär?
    Jag vet inte vilket kön de båda har, så jag kan tyvärr inte hjälpa er på den fronten.
    Med Vänliga Hälsningar
    Erica

    ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Guramisar är trevliga och i jämförelse med andra fiskar så är dom fredliga. såklart jagar dom varandra och pushar varandras gränser, det gör alla djur. men om du ser en skadad fisk, med trasiga fenor osv... då kanske man ska tänka om lite. mina guramis muckar med varandra hela tiden, men jag tycker mej se ett hierarki beteende så det är nog ingen fara.
    Fiskar kan också bete sej lite knasigt när dom är nya.

    sen är det väl alltid bra att ha mer än 2.
    Jag vet inte hur det är med gurami men jag har haft fiskar som jagad ihjäl andra fiskar pga platsbrist. men det tror jag du kan utesluta i ditt fall. om du inte har ett väldigt litet kar...

    sen skadar det aldrig med en bild
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Plarsen
      • September 2007
      • 88

      #3
      Efter att jag letat lite i forumet så kom jag fram till att det antagligen är två hanar jag har fått. Honorna ska ju vara mer brunaktiga än mina. Så kan de vara anledningen, två hanar?
      Jag tror inte att det är för litet, men de kanske vill ha lite mer växter att gömma sig i än vad jag nu har.
      Tack så mycket för svaret
      Med Vänliga Hälsningar
      Erica

      ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        två hanar kan det nog vara. jag vet inte hur dom beter sej.
        det är ju inte kampfisk hanar direkt.
        Men dom kan nog pusha varndra lite, tor inte det blir någon dödförklaring iaf. hur stort kar har du?? byt en hane mot en hona i affärn + köp en till hona.

        Så gjorde jag med mina guramis efter en vecka när jag såg att alla var honor.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Plarsen
          • September 2007
          • 88

          #5
          Jag har ett ca 51 liters, dom verkar ha lugnat ner sig nu. Så det var nog bara i början när de kom till ett nytt akvarium och sådär
          Jag har en känsla av att jag inte kommer få byta i affären, men jag ska fråga i veckan när jag åker dit
          Med Vänliga Hälsningar
          Erica

          ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

          Kommentar

          Arbetssätt...