Kampfisk med vilka kompisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Kampfisk med vilka kompisar?

    Tjo har en kompis som ska starta ett 70L akvarie.

    Han tänkte hålla kampfiskar och jag undrar hur många honor han behöver och ev andra fiskar bör ha?

    Går det tex att ha ett gäng tetror/liknande (utan stora fenor då) med kampisar?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kampfiskar kan bo ihop med de flesta fiskar. Saker man inte skall ha är fenbitare (som tigerbarber och botior mm). Tetror funkar bra.
    Hur kampfisken är mot andra beror mycket på hur kampfisken är...de är väldigt personliga. Jag hade nog kört två honor till honom, låg strömhastighet och lite flytväxter.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Estetfjortiz
      • March 2009
      • 365

      #3
      Som jens A. säger så botior rekommenderas inte! såg en kampfisk på en djuraffär en gång som gick ihop med botior och det var inte mycket kvar av den fisken om jag säger så.
      Ej heller slöjstjärten eftersom den gillar kallare vatten än kampfisken. Dessutom är ju akvariet för litet men allt det vet du säkert redan. De biter även på fenor har jag också fått bevittna.

      om du inte ska hålla på med kampfiskuppfödning så borde du kanske inte ha några honor alls. Hanen mår inte dåligt av att var ensam av sin art. Honorna kan vara jäkligt taskiga mot hannen och bita fenor och hannen kan vara aggressiv mot honorna. men det beror ju på från individ till individ om de är aggressiva eller inte, ibland kan det ju gå bra, ibland mindre bra

      Du borde kunna ha ett tetrastim, kanske neoner eller nått. Sen kan du ju ha kanske ett eller två guramipar, eller kanske några levandefödare som molly eller platy.
      Senast redigerad av Estetfjortiz; 12 August 2009, 13:15.
      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Oki!

        Jag rådde honom att skaffa 3honor och 1hane kampfisk till att börja med. Sen kan han ju fylla på med några ottosar och kanske ett stimm rasboror allteftersom.

        Tack för svaren!

        Kommentar

        Arbetssätt...