kampfisk lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stardust13
    • May 2009
    • 30

    kampfisk lek

    jag är en tjej som har försökt att få mina kampisar att leka men jag vet inte när jag ska ha i en hona hos honom
    han har bygt skumbo konstant hela tiden sen jag fick hem honom
    men nu har han ett stort fint skumbo som han har jobbat på i 2-3dar nu
    kan det vara dags då??
  • Metalbitch
    • June 2009
    • 118

    #2
    så här e det enklast att göra när man vill odla, har själv gjort det ett ex antal ggr med lyckad resultat
    Använd en rund balja på ca: 35 cm i omkrets och 20 cm hög, med en vattenhöjd på 10-15 cm, lägg i 2 mandelblad och temp. på ca 27 grader. Låt det nu stå i en vecka så att vattnet blir te färgat, täck över med ett lock (låt locket vara kvar medans parningen pågår). Medans du väntar så lägg hanen och honan i var sitt kar så dom kan se varandra, mata båda med extra mat.
    När det gått 1 vecka, placera hanen i baljan så början han att bygga skumbo, när boet är klart så flytta över honan. Nu kommer dom att börja para sig om allt fungerar som det ska. Om inte, så byt ut honan till en annan.
    Parningen tar mellan 1-5 timmar, när hanen jagar bort honan så ta bort henne. Nu kommer hanen att vakta äggen och plocka upp dom som trillar ner på botten.
    När äggen har kläckt så hjälper hanen ynglen som trillar ner upp till skumboet igen. När ynglen är frisimmande så ta ur hanen (annars så äter han upp ynglen).
    Mata ynglen med infusorier eller Liqyifry No. 1 som första foder, efter en vecka mata med artemia

    lycka till
    Everything you have touched is fu**ed

    Kommentar

    Arbetssätt...