Aphanius mento

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Aphanius mento

    Just fått ägg av Aphanius mento från tysk odlare genom aquabid. Här är bilder på de små underverken när de ännu befinner sig i provröret. Den här sidan får vara min ledstjärna: http://www.aka.org/ark/mento.htm

    Det första svåra steget blir att föra över dem till första akvariet. De är tydligen känsliga för vattenändringar.
    Bifogade filer
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #2
    Jag kan inte låta bli att posta en bild till på den här söta ynglen, som så sakteliga mognar till sig. Om några dagar så...
    Bifogade filer

    Kommentar

    • garjzla
      • June 2007
      • 273

      #3
      Gud vad kul!
      Och vilka snygga fiskar dessutom!
      Hoppas att allt går vägen! och gärna fler bilder så vi får följa utvecklingen!

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Nu håller ynglen precis på att hoppa ur sina äggskal (eller vad det nu heter ) och simma (eller snarare sprätta och hoppa) omkring.

        Här är några bilder. På två av bilderna ser man ngr vattenloppor också och på en bild ligger två yngel med huvudena precis mot varandra.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          En dagsaktuell bild. Gulesäcken minskar dag för dag och ynglen hoppar omkring eller kanske snarare sprätter ryckvis omkring.

          Det spännande ögonblicket närmar sig när de skall föras över i en större burk.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Fina bilder.

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Ynglen lever i sitt nya hem och verkar kunna få i sig nykläckt artemia även om det ju måste vara precis på gränsen för vad de kan sluka.

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Dagens bilder. Man ser att magen putar ut med orangefärgat innehåll: artemia.

                De behöver hårt vatten och jag är lite tveksam om hur jag skall göra. Allt annat här hemma är svartvatten eller bara mjukt.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  Här är ngr bilder på ynglen något större. När de är riktigt små rör sig mycket roligt: de simmar med huvudet snett uppåt och hoppar liksom i vattnet, eller så hoppar de fram på underlaget och ogärna annat än mot ett underlag även om det är aldrig så snett och helst inte i fritt vatten. Om de står på fenorna har jag kommit underfund med ännu.

                  De är pigga och orädda, t.o.m. riktigt nyfikna för de kommer fram och glor på mig när jag sitter framför akvariet med förstoringsglaset.

                  Det hela verkar mycket lovande så jag har t.o.m. börjat fundera på lite svårare arter som A. burdurensis (som lär vara densamma som A. anatoliae sureyanus) o A. vladykovi - om de nu går att få tag på.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

                    #10
                    snygga och intressanta bilder !
                    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                    Kommentar

                    • legob
                      • May 2007
                      • 642

                      #11
                      Roligt att de uppskattas.

                      Här är två bilder på det största ynglet - en hanne som håller på att få färger. Och han är redan kaxig! Väldigt kaxig! En varnade mig för ett "dödens fält" om man inte ser upp i tid och tar bort konkurrerande pojkar.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #12
                        Ett första försök att filma: http://www.youtube.com/watch?v=XBIMdCxRs9Q

                        Jag är lite besviken på kvalitén när man laddat upp till youtube men lite intryck av hannens mörkblå metallglans får man ändå...

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          bump - lek???
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #14
                            Vad som har hänt sedan senast är att hanen försvann spårlöst under en resa på en och en halv vecka. Kvar är nu ett litet antal andra. Kanske en av dem just nu växer ut till fullvuxen hane.

                            I vart fall är det en rysligt trevlig och livlig fisk får jag säga. Kan varmt rekommenderas för dem som inte vill slabba med årstidsfiskar. Så om inget särskilt händer blir det nya ägg.

                            Jag undrar varför Aphanius-arterna inte är mer populära??!!

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              ssk mento är snygg - hade den själv på 80-talet men folk vill nog oftare ha färggranna västafrikaner...
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...