Austrolebias nigripinnis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Austrolebias nigripinnis

    Bilder på ett 1 vecka gammalt yngel av Austrolebias nigripinnis. Vet inte hur många de är i plastburken – de är väldigt små och rotar omkring i torven eller gömmer sig bland rötterna till Salvinia som syns på den första av bilderna. Häromdagen var de i alla fall fler än tre.
    Bifogade filer
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    #2
    Ursprungligen postat av legob
    Bilder på ett 1 vecka gammalt yngel av Austrolebias nigripinnis. Vet inte hur många de är i plastburken – de är väldigt små och rotar omkring i torven eller gömmer sig bland rötterna till Salvinia som syns på den första av bilderna. Häromdagen var de i alla fall fler än tre.
    vad matar du med?
    Emil

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Miljoner toffeldjur (har odling i fyra flaskor) och sån´t som de själva hittar på något sätt. De är på tok för små för de vattenloppor och andra småkryp som hoppar omkring i vattnet.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Nykläckt artemia brukar dom klara bra.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Jag har inte sett några på ett tag så kanske det hela misslyckades.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Synd. Jag har haft en del sämre kullar vilket jag tror beror på vattenkvalitén. Slarvar man med vattenbytena så går det ofta fel. Jag kläcker i vättervatten och för över ynglen till vatten med cirka 3 promille salthalt men när jag slutat mata med artemianauplier så sänker jag till 1 promille - hellre tidigare än senare.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Winnie
              • September 2008
              • 115

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Jag kläcker i vättervatten och för över ynglen till vatten med cirka 3 promille salthalt men när jag slutat mata med artemianauplier så sänker jag till 1 promille - hellre tidigare än senare.
              Hej Erik,

              Ursäkta en lat en, men vad blir 3 ppm i praktiken? Antal matskedar per 10 liter? Till mina aphyosemion kör jag 1/2 matsked på 10 liter.

              Skön sommar på Er Allihop!
              Winnie

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Cirka två msk koksalt per 10 liter - i det klarar sej nämligen nauplierna några dygn och det är finessen här
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Winnie
                  • September 2008
                  • 115

                  #9
                  Smart, men klarar alla Killis av så mycket som 3 ppm? Jag har exempelvis Diapteron cyanostictum och georgie, inga bräckvatten fiskar precis.

                  //Winnie

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Har bara haft Diapteron en gång på 1980-talet så jag har ingen aning faktiskt.
                    Skaffa Moina!
                    Tipset om att höja salthalten fick jag från Cynolebias group (dvs sydamerikanska årstidsfiskar) men det funkar lika bra om inte bättre för Nothos.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Winnie
                      • September 2008
                      • 115

                      #11
                      Förlåt att jag inte håller ing till trådens ämne, ska inte fortsätta här...
                      ...men, ja moina är super bra, har två baljor i gång och upptäckte idag att det blivit en otrolig fart på den ena. Det verkar som om detta hände när jag matade kulturen med Sera Micron(?!). Troligen har det varit brist på något näringsämne och jag skattade kulturen regält för att undvika krasch. Micron kan ju vara ett tips om det går trögt. Har som ny killiist redan märkt att tillgången på foder är en klart begränsande faktor när man ska dra upp större mängder yngel, och då moinan i synnerhet. Tips om komplement mottages gärna. Grindalare törs jag inte ge så ofta, var annan/tredje dag just nu. Hoppstärtar tycker jag går bättre vid lite större ungdjur. Frysfoder skitar ner rätt mycket, även om jag har posthorn överallt.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Bananflugor...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        Arbetssätt...