gurami och åter gurami. tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    gurami och åter gurami. tips?

    Dom är så söta mina gurami honor! just honor! jag har endast honor.

    Jag skulle vilja få mina marmorgurami att leka.
    (jepp är medveten om hanens viktiga plats i sammanhanget)
    Nu har jag ett 225 L akvarium o de går 5 honor i där tillsammans med 2 siamesiska algätare ok ett 10 tal kopparbarber.
    Mkt växter som är fastsnörade på en stor rothög (mysiga gömställen)
    soft genomströmmning o en j*vla massa andmat!
    tror det är bra förutsätningar till gurami.

    Men nu till frågan. måste jag skaffa en hane till varje hona?
    eller räcker det med 3-4 hanar? bildar dom lekpar eler e de som guppy. att de finns en sk alfahanne som simmar runt o strular med alla?

    10 guramis i ett 225L kar känns lite mycket + dessa algätare som inte är jätte harmoniska. nån som vill byta lite honor mot hanar?
    eller bara komma med nåt bra tips

    puss o kram!
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Guramis är skumbo byggare (bo vid ytan) och det är endast hanen som vaktar boet. Vid denna tidpunkt är de starkt revir hävdade mot allt och alla. Ynglena kläcks efter ca ett till två dygn, är nog lite beroende på vilken sort du har. Jag skulle nog endast skaffa 2 hanar till i ditt fall. Och skulle du nu vilja odla dem tror jag mer på ett ensamt akvarium med mycket växter och flytväxter till dem då de andra invånarna skulle gladeligen smaska i sig ynglena.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      ok jag har ett litet 25 liters kar på golvet... där kanske dom kan softa runt. man tar alttså bort honana sen då? men när yngelna är frisimmande är dom i riskzonen även för hanen?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Nja... ett 25l är i det minsta laget. Ett akvarium på kanske 100l minst är att föredra om hanen inte skall ha ihjäl honan om hon inte är lekvillig och om man nu skall lyckas driva upp ynglena i storlek efter kläckning. Kan bli MINST 100 yngel. En sänkning av vattennivån och en temperaturhöjning kan hjälpa till att få fisken i lek. Sedan skulle jag använda mig av en luftpump för att minska risken med yngel i filter. Flytta hanen efter ynglenas kläckning.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          oj shit! jag trodde typ att dom la ägg i skumbo sen thats it! nähe.
          Men om man flyttar yngelna till 25 liters då?
          kan man flytta hanen och skumboet till ett 25?
          då får han lugn o ro o sen tillbaka med honom när yngelna kläckts?
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Ursprungligen postat av karrokaja
            oj shit! jag trodde typ att dom la ägg i skumbo sen thats it! nähe.
            Men om man flyttar yngelna till 25 liters då?
            kan man flytta hanen och skumboet till ett 25?
            då får han lugn o ro o sen tillbaka med honom när yngelna kläckts?
            Det finns ingen större chans att lyckas driva upp alla yngel i ett 25l akvarium. Det krävs en hel del matningar om dagen och bra vattenvärde för att få upp dem i storlek. 100l akvarium är ett minimum för att lyckas med avel på dem, lek som uppdrivning av yngel. Testa å sök lite här på zoopets forum om gurami+odling. Har för mig att det finns någon/några trådar om gurami odling för att få lite mer tips och idéer.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              här lyckas föda upp kampfisk, dvärggurami, makropod m.m. i 15-20L. ger dom infusiorer (stavas?) små en celliga djur som ynglen äter. låter paret leka i ''stora'' karet och sedan flyttar jag överäggen eller dom nykläckta ynglen (tar en burk och suger in vatten med ynglen/äggen).

              men marmorgurami är ju lite större så för paret att leka i krävs större kar men ynglen kräver inte stort. dock större det bättre även för ynglen. sedan kanske det blir lättare med vattnet i ett större kar för ynglen.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av Flaxss
                här lyckas föda upp kampfisk, dvärggurami, makropod m.m. i 15-20L. ger dom infusiorer (stavas?) små en celliga djur som ynglen äter. låter paret leka i ''stora'' karet och sedan flyttar jag överäggen eller dom nykläckta ynglen (tar en burk och suger in vatten med ynglen/äggen).

                men marmorgurami är ju lite större så för paret att leka i krävs större kar men ynglen kräver inte stort. dock större det bättre även för ynglen. sedan kanske det blir lättare med vattnet i ett större kar för ynglen.
                De har ju en väldigt större procents chans att överleva och kunna växa till sig i den takt den SKA växa till sig i ett större akvarium. 25l å 100 yngel på tillväxt.... Oddsen är väll inte så stora att de klarar det.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  ok... men va bra. då har jag en anledning att uppgradera mej lite
                  skulle vara väldigt kul o få fram lite gurami.
                  Som sagt har ju nu 5 honor. e de bra om jag byter ut 2 honor mot hanar?
                  fånga in dom i påse o gå tillbaka där jag köpte dom o be om hanar?
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    ok... men va bra. då har jag en anledning att uppgradera mej lite
                    skulle vara väldigt kul o få fram lite gurami.
                    Som sagt har ju nu 5 honor. e de bra om jag byter ut 2 honor mot hanar?
                    fånga in dom i påse o gå tillbaka där jag köpte dom o be om hanar?
                    Ja godtar de på zoo det så gör det.
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...