Konstant gravid!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Konstant gravid!?

    Hej!
    Min Guppy hona är alltid "bullig" och jag börjar undra om det verkligen står rätt till....(?) Hon smalnar inte av då och då utan är verkligen konstant tjock!?
    Vad är det för fel
    Bifogade filer
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Hisingislandman
    • December 2006
    • 176

    #2
    Oj vilken tjockis! Jag har också haft såna. Nyfiken på svaren...

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Det där såg inte normalt ut
      Ser hon ut så alltid?
      Guppyhonor brukar alltid vara mer eller mindre tjocka hela tiden ifall de går ihop med hanar/hane men sådär tjocka är de bara sista veckan av dräktigheten.
      Jag reagerar även på formen på magen. Skulle det vara nära en födsel så skulle magen vara större där bak vid analen men denna hona verkar vara för framtung om du förstår vad jag menar.
      Vad matar du med? Det ser ut som om hon ätit sig riktigt tjock.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Ja, eller hur! Förstår inte vad det kan vara...
        Grejen är att jag matar typ, 2 gånger i veckan. Så hon borde ju inte vara "övermatad". Tycker också att formen är skum.
        Jag läste förut att på guldfiskar som hålls i ett för litet akvarium fortsätter inälvorna att växa men inte själva fisken, kan det här vara ngt liknande? Akvariet är på 40 - 50L tror jag...
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Hmmm, fick just se att firren bajsar sand! Är det boven kanske...(?)
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av alg_oa1
            Ja, eller hur! Förstår inte vad det kan vara...
            Grejen är att jag matar typ, 2 gånger i veckan. Så hon borde ju inte vara "övermatad". Tycker också att formen är skum.
            Jag läste förut att på guldfiskar som hålls i ett för litet akvarium fortsätter inälvorna att växa men inte själva fisken, kan det här vara ngt liknande? Akvariet är på 40 - 50L tror jag...
            Det där gäller inte bara guldfiskar utan alla fiskar som hålls i för trånga utrymmen
            40-50L är alldeles lagom för några guppy (så länge de inte blir för många)

            Ursprungligen postat av alg_oa1
            Hmmm, fick just se att firren bajsar sand! Är det boven kanske...(?)
            Det kan nog vara lösningen isf. Men varför skulle hon äta sand
            Hoppas verkligen att det löser sig... men får hon inte ut det snart så tror jag att det är ganska kört för hennes del
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Jaja om problemet inte löser sig är det väl kanske avlivning som gäller då
              Får se hur det artar sig...
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Det kan nog vara lösningen isf. Men varför skulle hon äta sand
                Hoppas verkligen att det löser sig... men får hon inte ut det snart så tror jag att det är ganska kört för hennes del
                Kanske för att hon bara får mat två gånger i veckan?
                Hon går säkerligen och letar mat i sanden och är den finkornig så åker denna med ner i magen...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kanske för att hon bara får mat två gånger i veckan?
                  Hon går säkerligen och letar mat i sanden och är den finkornig så åker denna med ner i magen...
                  Haha.. Jo det kan nog vara så .. Ibland får man nästan vara detektiv för att lösa mysterium här på zoopet
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Arctic
                    • March 2009
                    • 281

                    #10
                    mina får i sig sand trots att de får mat var-varannan dag :P mycket riktigt så är det för att de letar mat på botten. det verkar inte vara skadligt för det kommer ju ut den naturliga vägen...men kanske du har otur och något korn är för stort att det inte vill ut så blir hon förstoppad?

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Kanske för att hon bara får mat två gånger i veckan?
                      Hon går säkerligen och letar mat i sanden och är den finkornig så åker denna med ner i magen...
                      Jag har hela tiden trott att jag matar för mkt, därför har jag försökt mata så lite som möjligt. Ska utfodra mer ett tag för att se om "magen" blir mindre...

                      Tack för svar!
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det är inte säkert, men får hon mat oftare så slipper hon gå nästan konstant hungrig och leta mat på botten. Att mata var dag är inte alls något fel.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • MrArboc
                          • March 2007
                          • 56

                          #13
                          Mata oftare och byt bottenmaterial till ngt den inte kan svälja.

                          Jag matar väldigt lite en eller ett par gånger om dagen. Om vi nu ska låtsas ha ett litet ekosystem i våra hem måste vi ju fundera på hur våra fiskar lever sina liv. Om vi bortser från rovfiskar så använder dom i det vilda större delen av sin tid till att leta mat så jag kan inte för mitt liv begripa varför du bara matar 2 ggr per vecka.

                          Kommentar

                          • alg_oa1
                            • May 2007
                            • 473

                            #14
                            Ja, men med fiskar som ser ut som bullar har jag trott att dom har hittat ngt annat att äta och jag ville ju inte övergöda dem.
                            Nu vet jag bättre. Tack för hjälpen
                            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                            Kommentar

                            Arbetssätt...