Temperatur för platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SodaPopinski
    • November 2006
    • 37

    Temperatur för platy

    Ett par frågor - mitt akvarium verkar ligga på en temperatur på ca 23 grader. Är det tillräckligt för platy som enligt artbeskrivningen ska ha 24 grader? Funderar även på att skaffa glödbandstetra som bör ha 24-27 grader enligt beskrivningen. På vilket sätt påverkas de av att det är för kallt? Som det är nu har jag bara lysrör, ingen värmare. Borde jag skaffa värmare?
  • Hälsingen
    • June 2009
    • 21

    #2
    23 grader kan fungera bra. Man skall vara medveten om att det i naturen inte finns doppvärmare i sjöar och andra vattendrag. Ha dock lite koll på temperaturen, för blir det ännu svalare vatten behöver du värma vattnet med en doppvärmare (inte helt ovanligt på vintern).

    Den första effekten av att det är svalare vatten än vad fisken vill ha är att de blir ganska så stilla. Kanske inte äter något. På längre sikt sätts deras immunförsvar ned, och de blir sjuka och dör.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Allt mellan 20 och 30 (och kanske lite över 30) är OK.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        det viktiga är nog inte en exakt temp, utan att tempen är stabil.
        dvs det är klart bättre att det är konstant 21-22 grader, än att det
        svajar mellan 24-29.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          Ursprungligen postat av SodaPopinski
          Ett par frågor - mitt akvarium verkar ligga på en temperatur på ca 23 grader. Är det tillräckligt för platy som enligt artbeskrivningen ska ha 24 grader? Funderar även på att skaffa glödbandstetra som bör ha 24-27 grader enligt beskrivningen. På vilket sätt påverkas de av att det är för kallt? Som det är nu har jag bara lysrör, ingen värmare. Borde jag skaffa värmare?
          jag skulle valt att stoppa i en liten doppvärmare och petat upp tempen till 26-27gr! De får ett starkare immunförsvar om man håller dem i denna temperatur!
          Senast redigerad av åheim; 17 June 2009, 20:52.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av SodaPopinski
            Ett par frågor - mitt akvarium verkar ligga på en temperatur på ca 23 grader. Är det tillräckligt för platy som enligt artbeskrivningen ska ha 24 grader? Funderar även på att skaffa glödbandstetra som bör ha 24-27 grader enligt beskrivningen. På vilket sätt påverkas de av att det är för kallt? Som det är nu har jag bara lysrör, ingen värmare. Borde jag skaffa värmare?
            Jag skulle kanske ha satsat på en stabil temp på 25 grader, alltså bör du skaffa en värmare, men samtidigt kan det mycket väl gå bra med att bara ha värmen från belysningen. Jag har själv haft fungerade akvarier utan annan värme än rumstemp+lampor och fiskarna har klarat det galant, det var först när jag började med lite "kräsnare" fiskar som det blev NÖDVÄNDIGT med värmare.

            De fiskar du nämner skulle nog kunna klara sig i ditt akvarium utan värmare också, de är ju ganska robusta fiskar, storleken till trots. Hur verkar det nu? Är de aktiva? Äter de? Ser de ut som de skall? Är svaret ja på dessa frågor så är nog temperaturen ok för dem som du har det, men är de slöa, äter dåligt och inaktiva så bör du nog överväga att skaffa en värmare ändå.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Kan vara bra att tänka på:högre temp desto mer vårkänslor får de och poff så har man massa yngel

              I mitt kar med mollys och endlers har jag en temp som ligger på 25-26 och där har vårkänslorna på firrarna sjunkit tillskillnad på när det var 28-30 grader
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                Kan vara bra att tänka på:högre temp desto mer vårkänslor får de och poff så har man massa yngel

                I mitt kar med mollys och endlers har jag en temp som ligger på 25-26 och där har vårkänslorna på firrarna sjunkit tillskillnad på när det var 28-30 grader
                För hög temperatur kan mycket väl ta livet av dem, åtminstone brukar det minska livslängden betydligt. Bäst är nog ändå att hålla sig kring 25 gradersstrecket, över detta är det väldigt få fiskar som kräver, snarare är det så att varje "övergrad" bara leder till en högre elräkning utan nämnvärd ökad trivsel för fiskarna.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • SodaPopinski
                  • November 2006
                  • 37

                  #9
                  Ok, jag skaffade mina platys igår så jag väntar och se om de verkar må bra. Så här långt verkar de pigga förutom en av dem som gömmer sig ganska mkt. Men jag tror det beror på att affären gjorde fel och gav mig tre hanar. Ska åtgärda det så fort jag törs släppa ner fler fiskar i akvariet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...