Livslängd på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smallersize
    • June 2009
    • 4

    Livslängd på fiskar

    Jag vill veta hur länge fiskar lever?
    Jag har black mollys, röda och gula platys samt guppies, skäggsmunsmalar och leopardpansarmalar i mitt akvarie.
    MVH
  • Hälsingen
    • June 2009
    • 21

    #2
    Någonstans mellan 12 - 24 månader är en normal livslängd för de flesta levandefödare som klarar av yngelstadiet. Undantag finns naturligtvis. Om de får vara friska, vattenkvaliteten är god och det är lugnt i karet kan de bli flera år äldre.

    Malar blir i allmänhet betydligt äldre. Jag har sett malar i akvarier som blivit väl över 10 år.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3


      Där står det t.ex. att

      Platy : 2 år
      Black molly: 3 år
      Ancistrus cf. dolichopterus, vilket ibland ancistrus kallas, fast det egentligen inte är samma art, står över 16 år. Dock kan de mena den "riktiga" dolichopterus, det vet jag ej.

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Baserat på min egna erfarenhet tycker jag nästan att många levandefödare man köper i butik är en förbrukningsvara.. å med det menar jag att det är väldigt dålig livslängd på dem.. tyvärr :;(
        Tjopp...

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Levandefödare suger.. Mina levde i 3månader.. Tack gode gud för ciklider..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            http://aquarium-info.org/fisch/alter/f-alte03.htm

            Där står det t.ex. att

            Platy : 2 år
            Nja tycker väl snarare att det är i underkant - nog brukar mina platy leva mer än 2 år.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja tycker väl snarare att det är i underkant - nog brukar mina platy leva mer än 2 år.

              Äru säker på att det inte är typ 30-40:e avkomman du ser efter 2 år
              Tjopp...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av sacha
                Äru säker på att det inte är typ 30-40:e avkomman du ser efter 2 år
                Knappast
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Narii
                  Levandefödare suger.. Mina levde i 3månader.. Tack gode gud för ciklider..
                  ...de kan ju mycket väl ha passerat "bäst före"-datum innan du får hem dem, akvariefiskar har ju ingen datumstämpel direkt. När man väl får egen avkomma så brukar dessa bli betydligt robustare än deras affärsköpta föräldrar....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...