Stämmer detta om endlers?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Stämmer detta om endlers?

    Jag har hört att ph värdet och temp i vattnet spelar roll för yngler, har man en viss temp/ph värde så blir det fler hanar. Stämmer det??
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • jagsjalv
    • February 2006
    • 139

    #2
    Ursprungligen postat av Nubi
    Jag har hört att ph värdet och temp i vattnet spelar roll för yngler, har man en viss temp/ph värde så blir det fler hanar. Stämmer det??
    Det sägs att det ska bli fler hanar vid högre temperaturer, jag har läst några artiklar om det. Men om det stämmer vet jag inte.
    /André

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #3
      Jag läste en artikel i SARFbladet, (kommer inte ihåg vilket, kan kolla upp det om det behövs) där forskarna tyckte sig kunna bevisa att högre temp gav fler hanar.
      Detta var om vanlig guppy om jag inte minns fel, men det gäller säkert endlers också isåfall.

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        I och för sig handlar inte denna Zoopetartikel om Endlers utan om vanliga guppy, men samma sak gäller väl sannolikt för bägge "arterna"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Jag tror att det stämmer temp. i mitt akvarium 28-30C och jag börjar se fler och fler hanar
          Få se vid nästa kull om man kan flytta de till ett kallare akvarium på 25-26C och se om det blir fler honor alltid kul att testa
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            hos mig var det ingen som helst skillnad i könsfördelning vid olika temp.
            provat vid 20 / 24 / 28

            skillnaden som kom här, var en total explosion av yngel närtempen höjdes.

            vid 20 låg yngelmängden på kanske 10-12 st / kull
            vid 24 var det runt 20 per kull
            vid 28 var det runt 30 per kull

            men alltid haft 50/50 på honor/hanar.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...