micropoecilia picta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

    micropoecilia picta

    Någon som har erfarenhet av denna lilla juvel? La vantarna på några par av denna underbart snygga ungfödare idag.

    Verkar som det dyker upp en del udda ungfödare i butikerna nu för tiden.

    För den som vill utöka samlingen från vildguppys och Endlers kan jag rekomendera Heterandia formosa och min personliga favorit Girardinus metallicus.
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Jag har två grupper en odlad o en Vf från Bogota. Den odlade har börjat dyka upp i butikerna nu o lär komma från asien. Sista nummret av Sarf aktuellt har en utförlig artikel av dem. Själv har jag fått ett 20 tal yngel ( de ger inte så många) men alla har utvecklats till honor och jag har ännu inte kommit på om det är tempen eller pH som varit för högt.
    Bifogade filer
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      De går att köpa på zoomässan i Kungsbacka också, 200:- paret.....men ack så snygga de är....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Jag har två grupper en odlad o en Vf från Bogota. Den odlade har börjat dyka upp i butikerna nu o lär komma från asien. Sista nummret av Sarf aktuellt har en utförlig artikel av dem. Själv har jag fått ett 20 tal yngel ( de ger inte så många) men alla har utvecklats till honor och jag har ännu inte kommit på om det är tempen eller pH som varit för högt.
        Dags för experiment med vattenvärdena och/eller temperaturen framöver alltså....?

        Å andra sidan hade det varit betydligt värre med det omvända, massor an hanar men inga honor..... Håller verkligen tummarna (båda två) för att du skall knäcka problemet.

        EDIT: snygg bild!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • M B
          • December 2007
          • 152

          #5
          Ursprungligen postat av Pär J.
          Någon som har erfarenhet av denna lilla juvel? La vantarna på några par av denna underbart snygga ungfödare idag.

          Verkar som det dyker upp en del udda ungfödare i butikerna nu för tiden.

          För den som vill utöka samlingen från vildguppys och Endlers kan jag rekomendera Heterandia formosa och min personliga favorit Girardinus metallicus.
          Var har du köpt dina? I Jönköping?
          Mikael
          www.poecilia.org

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av M B
            Var har du köpt dina? I Jönköping?
            Jepp tror att de kommer från glaser ifrån början.

            Joinar också eran klan, köpte mig ett gäng av dessa juveler idag

            Kommentar

            • chricka
              • February 2009
              • 198

              #7
              jag undrar om det går att hålla dessa med endlers utan att dom korsar sig med varandra?

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av chricka
                jag undrar om det går att hålla dessa med endlers utan att dom korsar sig med varandra?
                Tror inte det är någon bra idé. Värt att tänka på är att Micropoecilia är bra mycket känsligare än Endlers dessutom.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av chricka
                  jag undrar om det går att hålla dessa med endlers utan att dom korsar sig med varandra?
                  Vad jag har läst så kan dom inte korsa sig med guppy.

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lutt
                    Vad jag har läst så kan dom inte korsa sig med guppy.


                    "It is reported that this species will not cross with the common guppy, however this species should not be kept with members of the following genera; Poecilia, Micropoecilia, Alloheterandria."

                    Kan ju hända att de inte kan korsa sig med odlingsformen av Guppy men att risken finns med "vildformerna".

                    Kommentar

                    Arbetssätt...