en hona med bara yngel går det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snap3
    • May 2009
    • 145

    en hona med bara yngel går det?

    det är nu 2 honor guppy tillsammans med massa yngel och den ena honan ynglade här om dagen ska ja flytta tillbaka henne nu eller kommer den sista honan beteé sig konstigt
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Jag förstår inte den här hysterin med att flytta yngel och honor fram och tillbaka. Låt honorna föda fritt i akvariet istället. Sen om ett par yngel blir lunch, vad gör det?

    Kommentar

    • Snap3
      • May 2009
      • 145

      #3
      Ursprungligen postat av malfunkshun
      Jag förstår inte den här hysterin med att flytta yngel och honor fram och tillbaka. Låt honorna föda fritt i akvariet istället. Sen om ett par yngel blir lunch, vad gör det?
      du var ju väldigt bra på att svara på min fråga. Om du inte har något vettigt att skriva behöver du inte äns svara.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        hur menar du?? har du flyttat honan från ynglen? om dläpper tillbaka henne så kommer inte den adra honan bete sig konstigt^^. Låt honan föra fritt i akvariet, det stressar henne att flytta runt på henne. Något yngel kommer att bli föda men de starkaste överlever så. Sen efter ett tag så kommer de att strunta i ynglen för att de vant sig vid dem.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Snap3
          • May 2009
          • 145

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          hur menar du?? har du flyttat honan från ynglen? om dläpper tillbaka henne så kommer inte den adra honan bete sig konstigt^^. Låt honan föra fritt i akvariet, det stressar henne att flytta runt på henne. Något yngel kommer att bli föda men de starkaste överlever så. Sen efter ett tag så kommer de att strunta i ynglen för att de vant sig vid dem.
          Jag menar om hon kommer bli stressad om hon är ensam eftersom hon varit tillsammans med den andra honan en längre period. Akvariet hon var i är 90 liter men där har jag bara yngel så jag vill helst inte ha kvar honorna där i. Jag matar mina kampfiskar med guppy yngel så det är lite dumt mina andra fiskar ska äta upp deras mat.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            En ensam guppy blir lätt stressad eftersom de gärna vill vara några stycken, så har du möjlighet att ha honorna tillsammans så är det nog det bästa.
            Vill du ha fisk som producerar många yngel bör du skaffa svärdbärare ist.
            De föder dubbelt så många yngel.
            Eller om du vill ha fiskar som inte äter sina yngel så kan du skaffa endlers guppy. De producerar inte lika många som vanliga guppy men du behöver inte stressa honorna genom att hålla på och flytta dem hela tiden.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Snap3
              • May 2009
              • 145

              #7
              Tack Nina för ett riktigt bra svar!

              Kommentar

              Arbetssätt...