Vad äter Endlers?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Vad äter Endlers?

    Ja frågan kan tyckas lätt att söka rätt på själv, men jag måste ha råkat ut för tre små kräsna gynnare som inte vill ha vare sig flingor (Tetramin) eller superfodret "Tropical - energy food" som alla andra fiskar är som tokiga i.

    Mina tre Endlers simmar glatt omkring o möter mig vid glaset när jag närmar mig. Sen far de runt vid ytan när jag häller i mat och det ser ut som om de äter. Kikar jag närmare, ser jag dock att de bara jagar runt där utan att egentligen äta särskilt, o botten blir till slut full med halvt upplösta flingor eller korn.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Blir de inte runda om magen när du matar?

    Endlers äter allt som är smått så detta låter lite märkligt.

    Simmar de inte på botten och plockar när de märker att det inte finns mer på ytan?

    Skulle det vara så att de inte äter så beror det nog inte på vad du matar med skulle jag tro. Har du sett om de bajsar normalt? Inte trådaktigt?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Blir de inte runda om magen när du matar?

      Endlers äter allt som är smått så detta låter lite märkligt.

      Simmar de inte på botten och plockar när de märker att det inte finns mer på ytan?

      Skulle det vara så att de inte äter så beror det nog inte på vad du matar med skulle jag tro. Har du sett om de bajsar normalt? Inte trådaktigt?
      - Honorna är ju lite tjockmagade sådär, men det har de varit hela tiden iof. Hannen är slimmad och sexig och ser inte ut att ha ätit mer än vad som krävs för att behålla midjan.

      De är pigga och jag har inte sett dem bajsa ännu, så jag vet inte hur en Endlers avföring ska se ut.

      De verkar alltså nyfikna när maten landar på ytan, men äter inte synbart av det ändå.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Har du precis skaffat dem så är det kanske bara så att de inte är riktigt hemmastadda ännu.
        När jag skaffar nya fiskar så brukar jag mata innan jag släpper i de nya för att lugna de som redan simmar i karet. Det kan lätt bli stressigt för nya fiskar om de direkt slungas in i en matsituation så att säga.
        Nu vet jag ju inget om hur länge du haft dessa osv. men det är säkert ingen fara. Håll lite koll på dem bara
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Tyvärr slutade min lilla Eheim-pump att fungera i det lilla 54-liters jag hade som odlingskar, så jag blev tvungen att införliva de söta små Endlers:arna i 375:an där 6 st Channa Assam i decimeterstorlek huserar : (
          Hoppas att de klarar sig bland växter o gömställen där. I morse levde de och såg glada ut iallafall.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            Tyvärr slutade min lilla Eheim-pump att fungera i det lilla 54-liters jag hade som odlingskar, så jag blev tvungen att införliva de söta små Endlers:arna i 375:an där 6 st Channa Assam i decimeterstorlek huserar : (
            Hoppas att de klarar sig bland växter o gömställen där. I morse levde de och såg glada ut iallafall.
            Hoppas jag har fel, men det låter som att guppysarna kan få ett kort liv i det stora akvariet.

            Mitt tips: Flytta tillbaka guppysarna till 54-litersakvariet, de klarar sig ett par dagar utan pump, du kan byta lite vatten varje dag istället. Lycka till!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Hoppas jag har fel, men det låter som att guppysarna kan få ett kort liv i det stora akvariet.

              Mitt tips: Flytta tillbaka guppysarna till 54-litersakvariet, de klarar sig ett par dagar utan pump, du kan byta lite vatten varje dag istället. Lycka till!
              - Ja där hade du rätt, inte helt oväntat. Trots att hannen klarade sig i flera dagar, blev det till slut en alltför ojämn kamp.

              Kommentar

              • -Ogge-
                • September 2006
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                Ja frågan kan tyckas lätt att söka rätt på själv, men jag måste ha råkat ut för tre små kräsna gynnare som inte vill ha vare sig flingor (Tetramin) eller superfodret "Tropical - energy food" som alla andra fiskar är som tokiga i.

                Mina tre Endlers simmar glatt omkring o möter mig vid glaset när jag närmar mig. Sen far de runt vid ytan när jag häller i mat och det ser ut som om de äter. Kikar jag närmare, ser jag dock att de bara jagar runt där utan att egentligen äta särskilt, o botten blir till slut full med halvt upplösta flingor eller korn.






                du kan prova med fodret aquatic nature det är väldigt bra och det passar bra till yngel också det är ett foder som delar upp sig och alla fiskar från 8 cm och ner äter det själv så har jag också endlers 3 hanar och 5 honer

                Kommentar

                Arbetssätt...