Hjälp, apatisk guppy, finns det hopp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guzzzen
    • May 2009
    • 87

    Hjälp, apatisk guppy, finns det hopp?

    Hejsan!

    Jag är helt ny med akvarier men startade upp enligt konstens regler för 1 vecka sedan, med medel, väl rengjord småsten, kokade rengjorda snäckor/några större stenar och ett par växter. Har sedan dess skaffat mig 13 neontetror och 5 gyppyhonor samt 3 guppyhanar i 3 olika affärer vid 4 olika tillfällen...
    Akvariet är på 60 liter, finns pump, värmare, å tempen är ca 24-25C

    Alla fiskar tycks trivas superbra å är pigga som attan utom en stackars hona jag köpte ensam för 3 dagar sedan,
    hon ser frisk ut fysiskt men verkar deppig,

    simmar bara med framfenorna, annars stilla vid ytan eller botten,
    Stjärten helt stilla!
    vill ej delta med de andra.
    Hörde att man ska ta bort "sjuka" fiskar å flyttade henne till en 3 liters skål, samma vatten som från akvariet...
    Är det nån idé?
    Finns det hopp?
    Vad är fel, hon ser ledsen å trött ut, nästan apatisk!
    Kändes som hon inte kom in i gruppen trots hon va pigg första 1-2 dagarna. Hon är lite mindre än de andra honorna...Nu äter hon knappt!

    Är det vanligt att guppys bildar gäng och har svårt att ta in nya??
    TACKSAM FÖR RÅD Å TIPS!!!!

    _________________________
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Att ha i 13 neontetror och 8 guppy efter 1 vecka i 60 liter är inte riktigt efter konstens alla regler...Du har ett överbelastat akvarium innan det ens är igång med bakterier. Det har bara gått en vecka ännu så det märks förmodligen inte ännu, men om ca 1 vecka till har du med mkt stor sannolikhet nitrit i ditt kar = INTE bra. Du har alldels för mkt fisk i. Till och med om det vore väl inkört är det för mkt fisk för 60 liter. Plus att guppy ynglar av sig massor!

    Guppyhonan kanske inte mådde bra i affären heller, ibland köper man svaga fiskar och då klarar de inte flytten och omställningen så bra. Om hon inte blir biten på eller jagad av de andra fiskarna kan du ju avvakta lite o se vad som händer. Är hon tjock? I så fall kanske hon är på väg att föda och då drar de sig undan ibland.

    Kommentar

    • guzzzen
      • May 2009
      • 87

      #3
      va?

      dom i affären sa att man kunde köpa fisk så snart vattnet lagt sig, fast rekommendationen är efter en vecka, vi väntade ett par dagar
      efter att stenar och plantor var i!
      Plus att dom sa att man gott kan ha fler guppys än så!!!
      Det är 60 cm brett, 35cm högt, 30 djupt!! känns inte alls överbefolkat på något sätt...
      Affären brukar väl 1 cm fisk/liter...? eller?
      Jo jag vet att dom kan yngla av sig, men i så fall tar vi ut ynglen!
      Vi har försökt vara sparsamma med matning och bara matat lite i taget och
      sett till att dom äter upp! För att undvika förgiftning,
      Nitrit? ska vi byta hälften av vattnet redan nu??

      Hon är absolut inte gravid! det är jag säker på,
      I så fall i MYCKET tidigt stadium för hon e helt smärt!
      men tror hon kommer dö för hon e helt nere!!!

      URK!
      _________________________

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Det är för mycket fisk för tidigt innan bakteriefloran satt sig. Det rekommenderas att man börjar med kanske 3-4 fiskar och sedan väntar tre veckor innan man skaffar sig nya. Se till att skaffa Nitrivec och ha i dagligen och skaffa ett nitrittest (dropptest). Annars är det nog inte för mycket fisk som slutprodukt.

        Vad gäller din guppy så är väl risken att hon kanske var svag från början och inte klarade flytten. Det är sådant som händer.

        Läs första inlägget i denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287. Där lär du dig en hel massa matnyttigt som man enkelt kan missa som nybörjare. Lycka till med ditt akvarium.

        Kommentar

        • guzzzen
          • May 2009
          • 87

          #5
          Ok

          Vad kan jag göra nu för att rädda resten?
          Ska ta ett test på vattnet imorgon i djuraffären...
          Ska jag syresätta vattnet, vrida upp pumpen lite extra?
          Ska jag byta hälften av vattnet?
          Som sagt de andra är än så länge pigga!
          _________________________

          Kommentar

          • guzzzen
            • May 2009
            • 87

            #6
            Jag har Nutrafin hemma, något som balanserar den biologiska bakteriefloran!
            ska jag byta en del av vattnet och ha i lagom dos?
            varför bildas det nitrin?
            Är det för att det är för mycket fisk?
            Kan man sänka halten genom syresättning och vattenbyte?
            _________________________

            Kommentar

            • martinch
              • May 2009
              • 1

              #7
              hjäälp

              hallå.. ja är med å tar hand om guppyn...(guzzens kille)

              den mår SKITDÅLIGT.. fast igår sprattla den runt å lekte..IGÅR!!

              nu halvflyter den.. typ "står upp" , dvs har huvudet upp..stjärt ner..

              den fick inte så mkt uppmärksamhet när den kom in .. av hanarna..

              är den sjuk eller mobbad bara?? dem andra fiskarna leker på lixom..så alla borde vara nere om det är supergiftigt akvarium...

              kan fiskar ha typ "feber" ?? asså ibland blir man ju dödssjuk men sen 1 vecka senare är man mkt mkt bättre..kan de bli så??

              borde den vara bland andra? just nu är den i en påse ..så den e separerad från dem andra..men där får den ingen syre i påsen så vi måste antingen lägga den i en separat skål eller klippa små luft hål o påsen ..eller..

              hjälp! får panik...!

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Hm okej. Nu ska vi se här.

                Att man ska vänta en vecka att ha i fiskar förstår jag inte alls, då händer ju inget med vattnet på hela den veckan. 1cm fisk/liter vatten är inget jättebra mått. Det finns ju fiskar som vill ha mkt mer utrymme än andra osv. Men om vi ska gå efter den med dina fiskar blir det följande:

                8 Guppy = 8st*5cm = 40cm/liter
                13 neontetror = 13st*4cm = 52cm /liter

                Totalt= 92 liter

                Efter att du fyllt ditt kar med sand, växter, inredning osv blir det kanske ca 50 liter kvar. Och du har fisk för 92 liter... jag tycker helt klart du har för mkt fisk även för ett väl inkört kar. Och då speciellt om man tänker på att det kommer komma yngel. Hur menar du att ni ska ta ut ynglen? Till ett annat kar?

                Så himla sorgligt att djuraffärer är så okunniga eller så ljuger de för att sälja.

                Nitriten kommer inte förrens efter ca 2 veckor, så ni ska inte byta vatten innan ni märker nitriten. Köp ett dropptest och testa varje dag. Byt 1/3 av vattnet om ni märker nitrit, men rengör INTE filtret, då tar det bara längre tid för bakterierna att bildas. Köp också medlet Nitrivec som påskyndar bildandet av goda bakterier.

                Nitrit uppstår när det inte finns tillräckligt mkt goda bakterier som kan ta hand om och bryta ner all fiskbajs, matrester, döda växtdelar osv. Då blir det nitrit istället. I ett helt nytt akvarium finns inga goda bakterier ännu, släpper man då i 20 fiskar är det helt omöjligt att det ska fungera. Man måste börja väldigt försiktigt och sedan öka efter någon månad.

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av martinch
                  hallå.. ja är med å tar hand om guppyn...(guzzens kille)

                  den mår SKITDÅLIGT.. fast igår sprattla den runt å lekte..IGÅR!!

                  nu halvflyter den.. typ "står upp" , dvs har huvudet upp..stjärt ner..

                  den fick inte så mkt uppmärksamhet när den kom in .. av hanarna..

                  är den sjuk eller mobbad bara?? dem andra fiskarna leker på lixom..så alla borde vara nere om det är supergiftigt akvarium...

                  kan fiskar ha typ "feber" ?? asså ibland blir man ju dödssjuk men sen 1 vecka senare är man mkt mkt bättre..kan de bli så??

                  borde den vara bland andra? just nu är den i en påse ..så den e separerad från dem andra..men där får den ingen syre i påsen så vi måste antingen lägga den i en separat skål eller klippa små luft hål o påsen ..eller..

                  hjälp! får panik...!
                  Jag skulle säga att det bästa nog vore att ni avlivar den. Det verkar ju som den plågas nu, så det vore snällast mot henne. När ni avlivar kan ni lägga den i en påse med lite vatten och sedan smälla påsen jättehårt i golvet tex, klippa av huvudet, lägg den på ett papper och trampa ihjäl den direkt. Men spola inte ner den i toaletten, där plågas den länge.

                  Kommentar

                  • guzzzen
                    • May 2009
                    • 87

                    #10
                    ok
                    så hoppet verkar vara att köpa Nitrivec!!!
                    Kan det hjälpa med att även syresätta vattnet lite extra,
                    eller förvärrar det situationen?
                    Jag ska köpa medlet imorgon,
                    vår hona mår allt sämre så vi tror hon kommer att dö väldigt snart,
                    funderar på att ta ut den å avliva den,
                    den orkar knappt simma nu!
                    Är det farligt att ha en sådan fisk bland de friska?
                    den har inga prickar och är inte skadad! bara apatisk....
                    Vi vill ej smitta hela akvariet med nån sjukdom!!!
                    _________________________

                    Kommentar

                    • guzzzen
                      • May 2009
                      • 87

                      #11
                      hur avlivar man en fisk på humanast vis????
                      _________________________

                      Kommentar

                      • guzzzen
                        • May 2009
                        • 87

                        #12
                        ska jag klippa av den huvudet? det klarar jag ej.............
                        _________________________

                        Kommentar

                        • Charlottis
                          • December 2007
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av guzzzen
                          ska jag klippa av den huvudet? det klarar jag ej.............
                          Du får tänka på fisken, avliva den på den mest smärtfria viset och tänk bara på att du hjälper den. Du kan ju annars som sagt lägga den på ett papper, lägg snabbt ett papper över och trampa ihjäl den direkt. Se bara till att du verkligen trampar ordentligt på den. Eller slå den i borden när den ligger i en påse med lite vatten.

                          Jag tror inte den har någon sjukdom, så då är det inte farligt för de andra fiskarna, förmodligen. Det dåliga är ju om de andra fiskarna ger sig på den sjuka och biter på den när de märker att den är svag. Det är inte bra alls för den sjuka fisken.

                          Kommentar

                          • guzzzen
                            • May 2009
                            • 87

                            #14
                            tack för alla svar,
                            vi har avlivat den nu!
                            imorrgon ska vi köpa Nitrivec!
                            och testa vårt vatten för säkerhets skull hos affären...

                            Vet inte vad man skall göra dock för att på bästa sätt
                            främja hälsan för de fiskar vi har kvar förutom medlet,
                            som sagt honan var pigg 1-2 dagar innan hon deckade!

                            Har ju läst att folks fiskar, speciellt guppys, kan vara känsliga och dör ganska ofta
                            nån dag efter att dom köpts,
                            så om resten överlever har vi en jäkla tur!

                            Vi ska göra vårt bästa,
                            om nån har flera tips är dom VÄLKOMNA!!!!
                            Djuraffärer kan man tydligen ej lita på!
                            _________________________

                            Kommentar

                            • myslas
                              • February 2008
                              • 672

                              #15
                              Även om akvariet startats på fel sätt så få inte panik. Som sagt, köp Nitrivec och häll gärna i dubbel dos dagligen i ett par veckor. Testa nitrithalten dagligen och när/om det börjar visas några halter så är det dags för ett större vattenbyte. Håll koll på om fiskarna står vid ytan och kippar efter luft eller kliar sig ovanligt mycket också för det är ofta ett tecken på nitrit. Men som sagt, få inte panik. Ibland klarar man sig ändå.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...