Hål i buken!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Exworks
    • September 2008
    • 55

    Hål i buken!!

    Hej.
    Jag uppmärksammade att min ena platyhona var ovanligt rund om magen och trodde att det var yngel på gång. Kollade lite noggrannare och såg att hon hade ett hål något över analfenan på höger sida. Hålet är ca 2-3 mm i diameter. Antagligen det hålet som fått henne att svälla upp. Men hon simmar och äter som förut. Hur kan det komma sig att hon helt plötsligt får ett hål i sidan? Hon lever i ett kar med andra platys, neontetror, siamesiska algätare, stenalgätare en ancistrusmal. Är det någon sjukdom? Skumt tycker jag. Nån som haft detta tidigare och vet om det kan läka?
    MVH/ Exworks
  • Exworks
    • September 2008
    • 55

    #2
    Nä, nu ser det inte bra ut. Firren flöt runt vid ytan igårkväll men simmar som vanligt när man kommer nära akvariumet. Fjällen är ruggade vilket tyder på att allt inte står rätt till. Dock var hon pigg imorse när det vankades käk. Men jag tror jag ska plocka bort henne så att det inte smittar några andra. Trisst.

    Kommentar

    • miirah
      • January 2009
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av Exworks
      Nä, nu ser det inte bra ut. Firren flöt runt vid ytan igårkväll men simmar som vanligt när man kommer nära akvariumet. Fjällen är ruggade vilket tyder på att allt inte står rätt till. Dock var hon pigg imorse när det vankades käk. Men jag tror jag ska plocka bort henne så att det inte smittar några andra. Trisst.
      Tråkigt att höra, men ibland händer det sånt med fiskar ;(

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Bukvattensot ifall den är uppblåst och fjällen står ut som på en kotte. Ta bort den omedelbart, men förmodligen är övriga fiskar smittade redan.

        Kommentar

        Arbetssätt...