Endler, snakeskin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    Endler, snakeskin?

    Hej
    Väldigt ny på guppy, fick hem mina första 6 endlers igår.
    Satt å kikade på hanarna (inte så väldigt gamla) och den ena ser klart udda ut. Sökte lite på nätet och hittade en bild som liknade den hanen.

    På sidan kallar dom den för Endlers Green Snakeskin. Hade som för mej att det bara fanns "en" endlers guppy. Är detta en framavlad variant av endlers eller är det en lika "naturlig" färgning som den helt pastellfärgade? Han har dessutom en helt annan form på stjärtfenan, nu kanske dom är olika gamla men ser helt udda ut :P
    Tänkte bara höra lite, vill ju lära mej saker om dom nya små liven.
    Är det något annat jag bör tänka på med endlers?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är en framavlad variant från Asien du fått tag i, och jag har haft dessa snyggingar i min ägo ett tag nu. Nackdelen med dem är att jag tycker ynglen växer så sakta bara.
    Här kan du läsa tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127743
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Annalill
      • March 2009
      • 134

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det är en framavlad variant från Asien du fått tag i, och jag har haft dessa snyggingar i min ägo ett tag nu. Nackdelen med dem är att jag tycker ynglen växer så sakta bara.
      Här kan du läsa tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127743
      Va spännande. Tyckte att han va helful först :P Men ser ju klart finare ut som vuxna. Nu är dom så små så att dom knappt syns i 50l's karet

      Känner att ja måste plugga endlers genetik snart, måttligt förvirrande de här :P Kommer han bara att ge hybridyngel då? Och hur blir det om jag har en "vanlig" hanne i samma kar, är det dumt?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jepp, vill du behålla utseendet på avkomman ska du inte blanda i andra guppy i det karet.
        Jag köpte 5 par och en av hannarna skiljde sig lite i utseende och storlek mot de andra 4 hannarna, och denna kommer säkert att lämna från sig avkomma som ser ut som de "ska" göra, men även avkomma som ser ut som honom själv.
        Det är en relativt stabil stam, men fortfarande kommer en och annan bastard.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Annalill
          • March 2009
          • 134

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jepp, vill du behålla utseendet på avkomman ska du inte blanda i andra guppy i det karet.
          Jag köpte 5 par och en av hannarna skiljde sig lite i utseende och storlek mot de andra 4 hannarna, och denna kommer säkert att lämna från sig avkomma som ser ut som de "ska" göra, men även avkomma som ser ut som honom själv.
          Det är en relativt stabil stam, men fortfarande kommer en och annan bastard.

          Verkar ju rätt logiskt om jag tänker efter, men hur är det med honorna då? Spelar det ingen roll om dom är hybrider eller inte? Och om jag väljer att plocka ut den "vanliga" endler hannen. Är det lätt att få tag på fler hybrider? Tänkte att en hane kanske inte är så roligt i längden.

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det är en framavlad variant från Asien du fått tag i, och jag har haft dessa snyggingar i min ägo ett tag nu. Nackdelen med dem är att jag tycker ynglen växer så sakta bara.
            Här kan du läsa tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127743
            En fråga: hur vet du att de kommer från Asien?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Hos grossisten heter de Asiatiska Endlers, och vilka skulle odla fram en snakeskinvariant på något som de flesta andra vill hålla så naturlig som möjligt?

              Annalill, även honorna bör bara gå med "rätt" hanne för att få ett bra och stabilt resultat , men vill du blanda upp dessa honor med en "vanlig" Endlers så kan det bli kul färgkombinationer, men dessa avkommor bör du behålla för dig själv.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Annalill
                • March 2009
                • 134

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Hos grossisten heter de Asiatiska Endlers, och vilka skulle odla fram en snakeskinvariant på något som de flesta andra vill hålla så naturlig som möjligt?

                Annalill, även honorna bör bara gå med "rätt" hanne för att få ett bra och stabilt resultat , men vill du blanda upp dessa honor med en "vanlig" Endlers så kan det bli kul färgkombinationer, men dessa avkommor bör du behålla för dig själv.

                Förstår, men förstår inte hur i hela friden man ska veta vad som är en hybridhona och inte ?! :P
                Mina får nog gå tillsammans hela bunten eftersom jag inte vet vad som är vad. Trodde ju att alla var "vanliga" endlers Sen är han säkert inte helt ren i stammen den där hanen heller. Lite blåaktig bak på fenstrålarna (törs jag kalla det så? :P) och över ryggen. Men klart prickig iaf ^^
                Får hoppas på roliga färgkombinationer så som du säger helt enkelt

                Edit:
                Läst igen och nu är jag lost igen :P Om jag har kvar mina 4 honor tillsammans med hybridhanen blir det hyfsat renstammade hybridyngel då? Sålänge den andra "endlerhannen" flyttas bort.

                Har bara svårt för att se att honorna inte har med saken att göra, men det kanske dom inte har eftersom dom inte har teckning :P Haha, förlåt. Förklara för mej :P

                Skulle vara jätteroligt att ha hybridyngel
                Senast redigerad av Annalill; 10 May 2009, 19:48.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Nej, honorna går nog knappast att skilja åt om man en gång har blandat dem då de är lika grå och tråkiga hela bunten.
                  Skulle vara kul om du kan fota resultatet om ett halvår.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Annalill
                    • March 2009
                    • 134

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Nej, honorna går nog knappast att skilja åt om man en gång har blandat dem då de är lika grå och tråkiga hela bunten.
                    Skulle vara kul om du kan fota resultatet om ett halvår.
                    Du hann före :P
                    Har försökt fota hanen men alltså shit, svårfotade och pyttesmå!
                    Skulle iaf vilja veta hur man får tag på hybrider, eller var. Ovanliga eller vanliga? Skulle vara roligt att visa en bild också. Kanske ska sätta mej vid karet och vakta nån minut eller så (har inte allt för långt tålamod)

                    Kommentar

                    • Annalill
                      • March 2009
                      • 134

                      #11
                      Här kommer en bild!
                      http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=365800562&directlink=1
                      Lite stolt nästan även om den är riktigt suddig :P
                      Nu vill jag höra ett utlåtande. Får väl spara bilden och zooma eller nåt, inte så lätt att se

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Hos grossisten heter de Asiatiska Endlers, och vilka skulle odla fram en snakeskinvariant på något som de flesta andra vill hålla så naturlig som möjligt?
                        Tja, det finns nog många. Bland proffsodlare ligger nog tjeckerna bra till Var mest en fundering, hur som helst. Sen är ju asien "ganska" stort, så det skulle ju lika gärna kunna vara ett skumt handelsnamn (de är ju bra på det). Men som sagt, var bara en fundering.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Jo, det hänger jag med på. Men Tjeckien är inte direkt kända på att odla fram olika varianter, däremot har de varit duktiga på att få fram fisk som ser bra ut men ofta varit uppfödd på olika skumma preparat.
                          Men dessa Endlers tror jag ändå med stor risk/chans att de kommer från Asien men jag kan kolla med grossisten nästa gång.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annalill
                            Här kommer en bild!
                            http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=365800562&directlink=1
                            Lite stolt nästan även om den är riktigt suddig :P
                            Nu vill jag höra ett utlåtande. Får väl spara bilden och zooma eller nåt, inte så lätt att se
                            Ser exakt ut som mina!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Annalill
                              • March 2009
                              • 134

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Ser exakt ut som mina!
                              Oj, va roligt Förstår bara inte riktigt hur han kunde vara mitt bland alla vanliga (alla var väl typ dom 6 jag köpte) endlers på djurmagazinet i umeå. Då plockar jag ut den andra hannen på en gång då och hoppas på något roligt i yngelväg :P Tack så mycket för alla svar på frågor! Kommer säkert en halv miljon till om jag känner mej själv

                              Kommentar

                              Arbetssätt...