När föder honan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sphynx-linda
    • January 2009
    • 8

    När föder honan?

    Hej
    Jag har några guppy i mitt akvarium och jag hade tänkt att försöka få lite yngel att överleva och ska därför flytta över honan till en "yngelkorg" när det är dags. Jag har neontetror här hemma så jag är rädd att ynglen inte kommer överleva i akvariet innan de har fått växa till sig lite. Jag är helt ny på detta och undrar lite över om man på något sätt kan se när honan ska föda så jag flyttar över henne i tid.
    Senast redigerad av sphynx-linda; 07 May 2009, 19:42. Anledning: Honan har fött
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    #2
    Ursprungligen postat av sphynx-linda
    Hej
    Jag har några guppy i mitt akvarium och jag hade tänkt att försöka få lite yngel att överleva och ska därför flytta över honan till en "yngelkorg" när det är dags. Jag har neontetror här hemma så jag är rädd att ynglen inte kommer överleva i akvariet innan de har fått växa till sig lite. Jag är helt ny på detta och undrar lite över om man på något sätt kan se när honan ska föda så jag flyttar över henne i tid.

    Hejsan, mitt tips skulle vara att du struntar i yngelkassen ( för att fiskar som hamnar i små utrymmen bli väldigt lätt stressade o dör p.ga detta! ) Istället, så skaffa mycket välxter som du planterar ut i akvariumet, då kommer dina yngel garanterat överleva, (; Iallafall de starkaste!
    Man ser på honan att hon är gravid & ska föda inom kort är att hona ser jättetjock ut, och graviditetsfläcken som finns vid analen på henne är mycket mörkare..
    Honan kan simma upp & ned vid glaset & sedan stanna upp på ungefär mitten.. och så brukar honor dra sig undan mer o mer när dom ska föda..
    mina guppys brukar dra sig till pumpen eller ner bland växterna (;
    p.s : jag har dock inte märkt att mina neontetror äter yngel.. iaf inte mina (; men som sagt.. skaffa mycket växter! Både låga och höga!

    Kommentar

    • sphynx-linda
      • January 2009
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av miirah
      Hejsan, mitt tips skulle vara att du struntar i yngelkassen ( för att fiskar som hamnar i små utrymmen bli väldigt lätt stressade o dör p.ga detta! ) Istället, så skaffa mycket välxter som du planterar ut i akvariumet, då kommer dina yngel garanterat överleva, (; Iallafall de starkaste!
      Man ser på honan att hon är gravid & ska föda inom kort är att hona ser jättetjock ut, och graviditetsfläcken som finns vid analen på henne är mycket mörkare..
      Honan kan simma upp & ned vid glaset & sedan stanna upp på ungefär mitten.. och så brukar honor dra sig undan mer o mer när dom ska föda..
      mina guppys brukar dra sig till pumpen eller ner bland växterna (;
      p.s : jag har dock inte märkt att mina neontetror äter yngel.. iaf inte mina (; men som sagt.. skaffa mycket växter! Både låga och höga!
      Hej
      Tack för ditt svar. Tyvärr har jag bara ett 50L akvarium och har inte plats att plantera mer än vad jag har idag. Har tre olika sorters växter (en som är ganska tät och två lite glesare) men jag tror neontetrorna kan få tag i ynglen även "i" dem. Mina tetror äter gladeligen på självdöda fiskar i alla fall så jag är ganska säker på att de kommer ge sig på ynglen med
      Då ska jag hålla lite koll på graviditetsfläcken (om jag nu "hittar" den ) och så får jag avgöra då om jag ska flytta över henne i korgen eller ej.

      Kommentar

      • sphynx-linda
        • January 2009
        • 8

        #4
        I morse när jag gick upp så fanns det sju yngle i akvariet Dom håller sig runt pumpen där dom är lite skyddade från de andra fiskarna. Dom är hårt uppvaktade både av sina artfränder och tetrorna men än så länge har alla överlevt. Hur stor är chansen att alla överlever?

        Kommentar

        • MrArboc
          • March 2007
          • 56

          #5
          Liten, men du vill nog inte att alla ska överleva heller. Mamman kommer att få en kull till om cirka fyra veckor, och när det är dags för hennes fjärde kull ungefär så börjar honorna i den första kullen få egna yngel. Du kanske dessutom har fler än en hona nu som det är? Om alla yngel överlever kommer du alltså ha mer fisk än vatten i akvariet inom en överskådlig framtid

          Kommentar

          • sphynx-linda
            • January 2009
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av MrArboc
            Liten, men du vill nog inte att alla ska överleva heller. Mamman kommer att få en kull till om cirka fyra veckor, och när det är dags för hennes fjärde kull ungefär så börjar honorna i den första kullen få egna yngel. Du kanske dessutom har fler än en hona nu som det är? Om alla yngel överlever kommer du alltså ha mer fisk än vatten i akvariet inom en överskådlig framtid
            haha ok. Än så länge lever dock alla sju Hur lång tid tar det innan man kan se om det är honor eller hanar (ynglena alltså ) Är det svårt att se det? Vet ju hur man ser det på vuxna individer men hur gör man på unga? Vad ska man titta efter?

            Kommentar

            • Exworks
              • September 2008
              • 55

              #7
              Hej. Från början ser alla ut som honor och har rundad analfena. Det tar ett par månader innan hanarna utvecklar gonopodium (penisen) och yttligare ett tag innan de blir sexuellt aktiva. Det är alltså ingen idé att börja gallra bland honor och hanar bland yngel. På tal om neontetror så är de grymma på att hålla nere antalet yngel, vilket också är lite tråkigt. Jag har välplanterat men många neontetror och bara 2 platys som blivit fullvuxna. Dom flesta verkar ryka innan de blir en halv cm.

              Kommentar

              • sphynx-linda
                • January 2009
                • 8

                #8
                Ursprungligen postat av Exworks
                Hej. Från början ser alla ut som honor och har rundad analfena. Det tar ett par månader innan hanarna utvecklar gonopodium (penisen) och yttligare ett tag innan de blir sexuellt aktiva. Det är alltså ingen idé att börja gallra bland honor och hanar bland yngel. På tal om neontetror så är de grymma på att hålla nere antalet yngel, vilket också är lite tråkigt. Jag har välplanterat men många neontetror och bara 2 platys som blivit fullvuxna. Dom flesta verkar ryka innan de blir en halv cm.
                Ok, då kan jag avvakta ett tag till innan jag försöker se skillnad på könen då
                Jo kan tänka mig att neontetrorna är riktiga yngelätare. Dom jagar gärna ynglen nu när dom har börjat röra sig lite mer i akvariet. Dock gömmer dom sig snabbt bakom pumpen och dit kommer inte neontetrorna åt så än lever sex av dem. Får väl se hur många som blir vuxna Har märkt att även de vuxna guppysarna jagar ynglen så dom kan inte ha det så lätt

                Kommentar

                Arbetssätt...