varför dör mina blackmolly och inte de andra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    varför dör mina blackmolly och inte de andra?

    hej! jag har köpt flera par blackmolly senaste åren men de bara dör. med tanke på att mina guppy blir bara mer och mer. medan jag har inte haft en enda molly som blev gravid ens. ( de lever max 3 månader hos mig o sen dör de bara) undrar varför?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av amoramir
    hej! jag har köpt flera par blackmolly senaste åren men de bara dör. med tanke på att mina guppy blir bara mer och mer. medan jag har inte haft en enda molly som blev gravid ens. ( de lever max 3 månader hos mig o sen dör de bara) undrar varför?
    Många stammar/varianter kräver ibland lite salt/bräckt vatten och ganska varmt för att trivas bra, det kan också bero på utrymmesbrist, men jag har själv upplevt samma sak och därför väljer jag numera bort BM.
    Kanska du borde prova att ha dem i ett eget akvarium istället? De flesta andra fiskar behöver nämligen inte salt för att funka bra i akvarium.....och jag avråder också ofta ifrån att salta akvarierna....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Därför att Black Molly är väldigt känsliga pga för hård odling. En del fiskar är känsligare än andra för vattenkvallitét.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • Ludde87
        • July 2009
        • 146

        #4
        Ursprungligen postat av amoramir
        hej! jag har köpt flera par blackmolly senaste åren men de bara dör. med tanke på att mina guppy blir bara mer och mer. medan jag har inte haft en enda molly som blev gravid ens. ( de lever max 3 månader hos mig o sen dör de bara) undrar varför?
        Hej! Jag har samma erfarenhet som du, jag köpte fem dalmatinermolly i slutet av juli, och två dog inom en månad och sen fick jag avliva en tredje idag... Trots god vattenkvalité, stabila vattenvärden, ingen nitrit, omväxlande mat och varje vecka 10 % vattenbyte... Jättetråkigt!

        Däremot mina privatuppfödda platys och ancistrus mår hur bra som helst! Jag hann dock få två omgångar dalmatinermollyyngel av de djuraffärköpta så jag har sju stycken halvstora och hoppas de ska vara lite härdigare...
        160 liters sällskapsakvarium

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          Precis samma erfarenhet! De dör och dör, ända problemet är att de hinner yngla innan de dör så jag blir aldrig av med dem. Mina är mer prickiga än svarta också nu efter alla generationer.

          BM vill ha lite annat vatten, en annan jag snackade med i en affär för många år sedan rekommenderade bikarbonat och salt till dem. Jag vet inte riktigt om det funkar. Någon kommentar om det tummen?

          Bikarbonat används väl för att inte PH ska sänkas för mycket? När jag slutade med det dog BM iaf snabbare än vad de gjorde innan.
          (Slutade med bikarbonat utan att veta att de skulle dö snabbare men de övriga verkar inte bry sig.)
          Senast redigerad av janson; 02 October 2009, 07:44.

          Kommentar

          • Ludde87
            • July 2009
            • 146

            #6
            Ursprungligen postat av janson
            Precis samma erfarenhet! De dör och dör, ända problemet är att de hinner yngla innan de dör så jag blir aldrig av med dem. Mina är mer prickiga än svarta också nu efter alla generationer.

            BM vill ha lite annat vatten, en annan jag snackade med i en affär för många år sedan rekommenderade bikarbonat och salt till dem. Jag vet inte riktigt om det funkar. Någon kommentar om det tummen?

            Bikarbonat används väl för att inte PH ska sänkas för mycket? När jag slutade med det dog BM iaf snabbare än vad de gjorde innan.
            (Slutade med bikarbonat utan att veta att de skulle dö snabbare men de övriga verkar inte bry sig.)
            Hur mycket bikarbonat resp salt använde du? nu har jag en mollyhona av de jag köpte i onsdags som mest ligger på botten och ser ledsen ut... Hällde i en halv tesked naturligt flingsalt i karet som är på 170 liter, vet inte om det gör någon nytta i den mängden iofs.

            Kanske dags att dra igång ett avelsprogram för att förbättra kvaliteten på våra mollys?
            160 liters sällskapsakvarium

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Tja jag har haft molly i många år och aldrig märkt att de skulle vara känsligare än andra fiskar... ger dem övervägande vegetabilisk kost och ca 27-28gr i vattnet och förstås ordentlig filtrering (inte bara ett fjuttigt innerfilter)
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Ludde87
                • July 2009
                • 146

                #8
                Nu har jag precis fiskat upp en av de fyra som jag köpte i onsdags... Alla vattenprov ser bra ut... Min misstanke är att de skulle ha klämt fisken när de fångade den för den är rödare på ena sidan, ser ut ungefär som ett blåmärke typ. Tyckte inte de var särskilt försiktiga med fiskarna när de fångade dem.

                Tänkte ev åka förbi den djuraffären imorgon och vifta med den döda fisken i ansiktet på dem, så får vi se vad de säger!
                160 liters sällskapsakvarium

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ingen bra idé Ludde Bättre att bara sakligt tala om att den hade fått klämskador när de fångade den och att du nu vill ha en ny
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Ludde87
                    • July 2009
                    • 146

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ingen bra idé Ludde Bättre att bara sakligt tala om att den hade fått klämskador när de fångade den och att du nu vill ha en ny
                    Haha ska göra mitt bästa för att inte råka slå på min bitch-switch... Har övat en hel del på det den senaste veckan då mina lärare är dumma i huvudet...
                    160 liters sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • janson
                      • July 2009
                      • 300

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ludde87
                      Hur mycket bikarbonat resp salt använde du? nu har jag en mollyhona av de jag köpte i onsdags som mest ligger på botten och ser ledsen ut... Hällde i en halv tesked naturligt flingsalt i karet som är på 170 liter, vet inte om det gör någon nytta i den mängden iofs.

                      Kanske dags att dra igång ett avelsprogram för att förbättra kvaliteten på våra mollys?

                      Ledsen för sent svar, minns inte var denna tråden låg.

                      Salt minns jag inte exakt, men bikarbonat var iaf en tesked / 100L. Men vad kan saltet varit. En matsked / 100 L kan det varit men osäker om det stämmer.

                      Kommentar

                      • Ludde87
                        • July 2009
                        • 146

                        #12
                        Ursprungligen postat av janson
                        Ledsen för sent svar, minns inte var denna tråden låg.

                        Salt minns jag inte exakt, men bikarbonat var iaf en tesked / 100L. Men vad kan saltet varit. En matsked / 100 L kan det varit men osäker om det stämmer.
                        aha okej... har haft lite lågt... eh... kH? det som sörjer för vattenstabiliteten, så skulle vara bra med lite bikarbonat tror jag.

                        Jag var i affären idag med den döda fisken. Trots min vänliga ton blev de tämligen sura och påstod att fiskar kan dö av stress av själva flytten till ett nytt akvarium. Jag hävdade att om de är i god kondition så gör de i regel inte det. Sen sa de att det inte är någon garanti på fiskar men att jag kunde få en ny. Dock misslyckades hon totalt med att få det att låta som att de kunde göra ett undantag och ge mig en ny, hon försökte få det att låta som en tjänst men det gick inget vidare

                        Fattar inte varför hon blev så sur. Det är ju bara ge mig en ny fisk eller inte liksom, inget att bitcha över.
                        160 liters sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av janson
                          Precis samma erfarenhet! De dör och dör, ända problemet är att de hinner yngla innan de dör så jag blir aldrig av med dem. Mina är mer prickiga än svarta också nu efter alla generationer.

                          BM vill ha lite annat vatten, en annan jag snackade med i en affär för många år sedan rekommenderade bikarbonat och salt till dem. Jag vet inte riktigt om det funkar. Någon kommentar om det tummen?

                          Bikarbonat används väl för att inte PH ska sänkas för mycket? När jag slutade med det dog BM iaf snabbare än vad de gjorde innan.
                          (Slutade med bikarbonat utan att veta att de skulle dö snabbare men de övriga verkar inte bry sig.)
                          Nja bikarbonat vet jag väl inte så mycket om, det finns andra här på z-pet som kan mer än jag om vattenmixtrande, men ställ i så fall frågan i "vattenforumet", för det är nog där du får bäst/utförligast svar...

                          Jag tror själv att just "molly", (oavsett art och variant), inte riktigt trivs med att blandas med andra fiskarter, de trivs/funkar nog bättre i ett eget akvarium, med lite högre vattentemp och kanske lite bräckt vatten också. vill man sedan höja hårdheten så kan man inreda med kalksten så hålls vattnet hårt hela tiden...men å andra sidan vet jag folk som håller BM tillsammans med t.ex. discus och får det att funka bra, men då får de å andra sidan den (välbehövliga?) högre temperaturen....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...