könsfördelning på guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linan
    • May 2004
    • 89

    könsfördelning på guppys?

    Hej!

    Jag hade fyra olika guppyhonor som fick yngel samtidigt för ungefär två månader sen. Många av ynglena blev nog uppätna innan jag lyckades rädda dom och lägga över dom i ett yngelkar.

    Här är en bild på deras hem: http://i667.photobucket.com/albums/v..._yngelburk.jpg

    Men hur som helst så undrar jag lite över könsfördelningen. Det blev nämligen 17 st yngel som klarade sig och endast 1 av dessa blev hanar!

    Är det så att det oftast blir färre hanar? Hade hoppats på lite jämnare fördelning! Men han är nog lycklig, ensam herre på täppan med ett eget litet harem

    Lina
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det är tyvärr så som du säger. De flesta är honor
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Arctic
      • March 2009
      • 281

      #3
      bara för att honorna är smartast och simmar och gömmer sig medan hanarna bara tänker på sex redan i yngelstadiet hahahaha

      Kommentar

      • Linan
        • May 2004
        • 89

        #4
        high five!

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          De yngel jag lyckats fånga upp och som har överlevt till vuxen ålder är klart mest hanar här. Jag får ge bort honor hela tiden för att de inte ska bli ihjälstressade här hemma av alla hanar.

          Kommentar

          • Linan
            • May 2004
            • 89

            #6
            Ursprungligen postat av Charlottis
            De yngel jag lyckats fånga upp och som har överlevt till vuxen ålder är klart mest hanar här. Jag får ge bort honor hela tiden för att de inte ska bli ihjälstressade här hemma av alla hanar.
            jaha, vad konstigt! vilka skillnader det kan vara!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Det finns en liten teori om att högre temp (ca.25+) ska ge fler hanar men personligen tror jag det är marginellt isf.
              Jag har aldrig märkt någon skillnad
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Temperaturen i mitt akvarium är 24-25 grader, ändå mest hanar

                Kommentar

                • Linan
                  • May 2004
                  • 89

                  #9
                  uppdatering

                  en liten uppdatering; nu är nästan hälften av alla yngel hanar! för nån vecka sen fanns det inte en hint om att det kunde vara fler än en hane, men på kort tid har ca 8 st utvecklats till hanar.

                  är det vanligt att det kommer så sent?

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av Linan
                    en liten uppdatering; nu är nästan hälften av alla yngel hanar! för nån vecka sen fanns det inte en hint om att det kunde vara fler än en hane, men på kort tid har ca 8 st utvecklats till hanar.

                    är det vanligt att det kommer så sent?
                    Vadå menar du?
                    Hanar bildar inte gonopodium förrän efter ca. 3 månader men de är ju likväl hanar ändå även innan
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Linan
                      • May 2004
                      • 89

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Vadå menar du?
                      Hanar bildar inte gonopodium förrän efter ca. 3 månader men de är ju likväl hanar ändå även innan
                      eh jo, men hur ser man att de är hanar innan de utvecklat fenan på magen då?? det var det jag menade, att de utvecklats till hanar = utvecklat gonopodium.

                      inte att de först är honor och sen magiskt ändrar kön. såå flummig är jag inte !!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Linan
                        eh jo, men hur ser man att de är hanar innan de utvecklat fenan på magen då?? det var det jag menade, att de utvecklats till hanar = utvecklat gonopodium.

                        inte att de först är honor och sen magiskt ändrar kön. såå flummig är jag inte !!

                        man ser nog inte vad det är förrän hanarna börjar få en spetsig sak
                        alternativt när honorna får en liten prick i röven

                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Just Guppy är ganska lätt att urskilja kön ganska tidigt.
                          Redan vid en månads ålder kan ett tränat öga se skillnad med ganska stor säkerhet.
                          Dräktighetsfäcken på honor börjar synas vid 3 veckors ålder medan hanar inte ens har en antydan till mörk fläck.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Blixie
                            • December 2008
                            • 22

                            #14
                            ...

                            Jag hade en blue-tail hona som parade sig med min green-cobra hane.
                            Fick typ 50 yngel men de kom ur "yngelburen" och käkades upp.
                            1 överlevde ....och är en färgglad hane.
                            Är ingen erfaren akvarist men efter att jag läst detta är jag ännu mera säker på att det är en hane.
                            Men det jag gick på innan var den långa ryggfenan och att hanen typ är smalare (men är som sagt ingen erfaren akvarist)
                            Är inget proffs det säger jag er bara!
                            ......................... ...............................
                            Har 1 pluttigt 40 liters får hem ett 120-150 liters
                            imorgon! (JIPPIE!!)

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Blixie
                              Jag hade en blue-tail hona som parade sig med min green-cobra hane.
                              Fick typ 50 yngel men de kom ur "yngelburen" och käkades upp.
                              1 överlevde ....och är en färgglad hane.
                              Är ingen erfaren akvarist men efter att jag läst detta är jag ännu mera säker på att det är en hane.
                              Men det jag gick på innan var den långa ryggfenan och att hanen typ är smalare (men är som sagt ingen erfaren akvarist)
                              Men det finns ju allmän information om levandefödare här på z-pet, har du inte läst den? Annars finns ju den här tråden:
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...