Redan yngel, men vem är fadern?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    Redan yngel, men vem är fadern?

    Har påbörjat ett litet avelsprojekt med Guppy och köpte 5 st den 13/4.
    Idag (29/4) såg jag yngel i akvariet.
    För avelsprojektet valde jag specifikt ut 3 honor och 2 hanar. Dessa var separerade enligt kön hos djuraffären. Bör jag avkräva faderskapsansvar från någon av de noga utsedda hanar jag köpt, eller är det troligare att honan var tjuvparad med någon lösdrivare redan i butiken?

    Guppy är ju såvitt jag vet gravida i 3-4 veckor, och så lång tid har det inte gått sedan gruppen träffades.
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #2
    guppy honor har så kallad "förråds befruktning" vilket betyder att dom han spara hanens spermiepaket i sig under flera månaders tid. det är MYCKET troligt att hon blivit befruktat av inte bara EN annan hane utan säkert flera och om jag inte minns fel så kan dom spara ''paketet'' i upp till 4 månader. om du ska avla på dessa så kan det altså ta ett tag innan ynglena som kommer tillhör någon av dina hanar.

    Det som proffesionella odlare gör är att de låter honorna vara för sig och yngla sig ''tomma'' (om du förstår vad jag menar), eller ha honor som ännu inte är könsmogna och låta dom mogna för sig, då är de garanterat inte befruktade av någon annan. sedan får utvald hane, para sig med utvald hona, och dom separeras igen. Alternativt att alla guppys har samma genetiska anlag (ser likadana ut) som man vill föra vidare ex. alla är moscow blue triangelstjärtar för då spelar det ingen roll hur dom parar sig

    Kommentar

    • Wunder
      • September 2007
      • 315

      #3
      Ursprungligen postat av martinah86
      guppy honor har så kallad "förråds befruktning" vilket betyder att dom han spara hanens spermiepaket i sig under flera månaders tid. det är MYCKET troligt att hon blivit befruktat av inte bara EN annan hane utan säkert flera och om jag inte minns fel så kan dom spara ''paketet'' i upp till 4 månader. om du ska avla på dessa så kan det altså ta ett tag innan ynglena som kommer tillhör någon av dina hanar.

      Det som proffesionella odlare gör är att de låter honorna vara för sig och yngla sig ''tomma'' (om du förstår vad jag menar), eller ha honor som ännu inte är könsmogna och låta dom mogna för sig, då är de garanterat inte befruktade av någon annan. sedan får utvald hane, para sig med utvald hona, och dom separeras igen. Alternativt att alla guppys har samma genetiska anlag (ser likadana ut) som man vill föra vidare ex. alla är moscow blue triangelstjärtar för då spelar det ingen roll hur dom parar sig
      Jo förrådsbefruktning känner jag till, men jag utgick ifrån att uppfödaren skiljde på honor och hanar innan de blivit könsmogna.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det senare kan ibland vara svårt. Är det kortare tid än din matchmaking så har befruktningen säkert skett tidigare...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...