Mollyyngel i mängder - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smultronet
    • April 2009
    • 12

    Mollyyngel i mängder - vad göra?

    Hej!

    Jag har ett 100 liters kar som startades i november. Idag bor det:
    2 röda platys (hona + hanne)
    3 röda platyyngel
    2 black mollys (hona + hanne)
    2 dalmatinermollys (hona + hanne)
    ca 30 små mollyyngel
    10 kardinaltetror
    2 malar

    Akvariet börjar kännas överbefolkat med yngel! Hur ska jag göra för att hålla yngelnivån nere?
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    #2
    Oj, vad mycket yngel som har överlevt! Antar att du har en del växter som de kan gömma sig i? Annars brukar både platy och molly, ja alla fiskar försöka äta upp ynglen och det brukar bara vara ett "lagom" antal kvar.

    Vet inte om du kanske vill skaffa t ex ett fjärilsciklidpar eller något mer "jagande". När jag har haft fjärilsciklider med levandefödare har jag iaf märkt att balansen hålls väldigt bra.

    Jag brukar skänka/sälja överskott av fiskar till zooaffären. Man kan ju oxå sätta ut annons på t ex blocket eller någon akvariesite.

    Kommentar

    • Sumpan
      • December 2008
      • 238

      #3
      Ja, det verkar som om ynglerna har lätt för att överleva i ditt kar, dvs MYCKET gömställen.

      Eller håller du ynglen separat?
      200L Asien
      56L
      27L

      Kommentar

      • Sumpan
        • December 2008
        • 238

        #4
        Ursprungligen postat av aelva
        Oj, vad mycket yngel som har överlevt! Antar att du har en del växter som de kan gömma sig i? Annars brukar både platy och molly, ja alla fiskar försöka äta upp ynglen och det brukar bara vara ett "lagom" antal kvar.

        Vet inte om du kanske vill skaffa t ex ett fjärilsciklidpar eller något mer "jagande". När jag har haft fjärilsciklider med levandefödare har jag iaf märkt att balansen hålls väldigt bra.

        Jag brukar skänka/sälja överskott av fiskar till zooaffären. Man kan ju oxå sätta ut annons på t ex blocket eller någon akvariesite.
        Du han först (kolla tiden) :P
        200L Asien
        56L
        27L

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #5
          Hehe, såg det Men som sagt, om trådskaparen har väldigt mycket växter och "problem" med att ynglen överlever i stor utsträckning kanske en växtrens behövs? Iofs är det vackert med mycket växter....

          Kommentar

          • Smultronet
            • April 2009
            • 12

            #6
            Tack för era svar! Hm, jag har nog rätt bra med gömställen men jag tycker att det är fint med växter... Jag har inget yngelkar utan alla är födda fritt i stora akvariet. Om jag säljer av stora dela av mina yngel - kan jag ha fjärilscyklider då (jag tänkte på antalet fiskar)? Jag glömde en fisk i akvariet - min kampfiskhanne! Finns det någon annan art som jag kan tillsätta som är pigg på att jaga lite?

            Kommentar

            • Sumpan
              • December 2008
              • 238

              #7
              Ja, tetrorna är snabba och kan äta yngel och som sagt brukar levandefödare också äta sin avkomma. Men vet inte direkt någon annan fisk som äter yngel förutom tetrorna. Det finns en hel del fiskar som sätter i sig yngel.
              Senast redigerad av Sumpan; 06 May 2009, 10:06.
              200L Asien
              56L
              27L

              Kommentar

              Arbetssätt...