snabbaste sättet att ta död på fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    snabbaste sättet att ta död på fiskar?

    Hur ska man göra för att ta död på fiskar...finns det någon human sätt att ta död på levandefödare??
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • Guest

    #2
    Absolut snabbast och humanast borde vara att flytta över fisken med lite vatten o köra i en mixer. (du kan ju blunda när du startar den)

    Annars så dunka den hårt i väggen/bänken när du har den i håven o hugg sedan huvudet av den.

    Kommentar

    • AllaFiskar
      • September 2007
      • 294

      #3
      Varför ska du ta livet av dem ö.h.t?
      Vill du inte ha dem kvar så kan du väl kolla om ngn annan vill ha dem (här utgår jag från att det inte är sjukdom som är problemet)?

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Terpentin och tändsticka!
        Glöm inte att plåga de rejält när du tagit upp de ur karet för att tutta på bara!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Terpentin och tändsticka!
          Glöm inte att plåga de rejält när du tagit upp de ur karet för att tutta på bara!
          Moget NIC!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Absolut snabbast och humanast borde vara att flytta över fisken med lite vatten o köra i en mixer. (du kan ju blunda när du startar den)
            Heeey du snodde min idé :/

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av Narii
              Heeey du snodde min idé :/
              Inte min idé! Tror Gaffel var först med att skriva om det.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                emh, menar du köks mixern, den som man gör såser/mixar sallad i??
                Den används BARA till förfriska drinkar på sommaren....inte till fiskdödarmaskin.
                Får ta och köpa mig en mixer avsett just för fiskdödandet *skratt*
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Det är ALLTID bra att veta vilket är det snabbaste och humanaste sättet att ta död på en fisk på ifall man den dagen står där med en inte så frisk fisk i handen.

                  Ursprungligen postat av AllaFiskar
                  Varför ska du ta livet av dem ö.h.t?
                  Vill du inte ha dem kvar så kan du väl kolla om ngn annan vill ha dem (här utgår jag från att det inte är sjukdom som är problemet)?
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Det är ALLTID bra att veta vilket är det snabbaste och humanaste sättet att ta död på en fisk på ifall man den dagen står där med en inte så frisk fisk i handen.
                    Små fiskar - en vass sax och klipp av huvudet.
                    Större fiskar - En vass kniv och skär av huvudet.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Har ju min "mixer" med det kan ju bli småproblematiskt om man har större fiskar som tex mina papegojciklider eller gibbisar, blir bökigt att pressa ner dom i behållaren men annars så finns ju alltid råsaft centrifugen!

                      Lyssna på Guy, gammal är älst!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anettejt
                        Moget NIC!
                        Brådmoget Nettan!

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • addo
                          • January 2007
                          • 609

                          #13
                          Det finns teorier (vilka jag köper) om att dekapiterade ryggradsdjur känner "spöksmärtor" från hela kroppen, precis som man kan göra om man amputerar någon kroppsdel. Givetvis går spöksmärtorna över snabbt, men jag vill inte riskera smärta och satsar i stället på att ha sönder hjärnan så snabbt som möjligt! Därför kastar jag fiskar av lämplig storlek så hårt jag kan i golvet, medans de minsta och största fiskarna knackas i huvudet.

                          Kommentar

                          • Arctic
                            • March 2009
                            • 281

                            #14
                            Absolut humanaste är ju användning av medicinska preparat för att låta fisken ''somna in'' men det brukar bli ganska dyrt...sen vet jag inte om jag håller med om att sax eller kniv för att ta av huvudet på väldigt små fiskar är att föredra...efter att flera gånger klippt/skurit fel på missbildade yngel i min ''ungdom'' och sett hur dom plågsamt och sprattlande avlidit så håller jag mig faktiskt till att koka dom (och då menar jag verkligen kraftigt bubblande, inget småsjudande eller spola under kranen eller sånt) mycket små fiskarna. vet att jag säkert kommer få kritik för detta men små fiskar på 1cm är genomkokta på en milisekund, jag tvivlar att de ens hinner reagera...

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Jobbigt om man råkar ta fel fisksoppa och servera svärföräldrarna ;-)
                              Har du en separat kastrull för sånna ändamål? Smart sätt ialf

                              Frågade en vän som är djursjukvårdare och hon sa att det finns folk som kommer in med sina fiskar.
                              Tror inte jag lägger ut 300kr för att få lite fisk avlivad hos vet.

                              Ursprungligen postat av martinah86
                              Absolut humanaste är ju användning av medicinska preparat för att låta fisken ''somna in'' men det brukar bli ganska dyrt...sen vet jag inte om jag håller med om att sax eller kniv för att ta av huvudet på väldigt små fiskar är att föredra...efter att flera gånger klippt/skurit fel på missbildade yngel i min ''ungdom'' och sett hur dom plågsamt och sprattlande avlidit så håller jag mig faktiskt till att koka dom (och då menar jag verkligen kraftigt bubblande, inget småsjudande eller spola under kranen eller sånt) mycket små fiskarna. vet att jag säkert kommer få kritik för detta men små fiskar på 1cm är genomkokta på en milisekund, jag tvivlar att de ens hinner reagera...
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...