guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    guppy yngel

    Tjena tjena (;

    Alla mina guppys ynglar av sig men sen efter jag haft ynglen o de har börjat växa så har de fått "spetsiga fenor" och de verkar allmänt slöa ;/
    har de i en 30 L akvarium nu med pump & filter..
    När jag köpte pumpen i djuraffären så frågade jag om den gick bra till 30 L så de var helt ok sa dom.. alltså i andra ord är den anpassad till små akvarium..
    men som sagt jag förstår inte vad som är fel med ynglen ;/
    De har både växter & grus o får mat 2-3 gånger/ dag ..
    Börjar oroa mig lite över dem ;(
    Ngn som vet vad jag ska göra?
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Att dina fiskar är slöa kan bero på flera saker.
    Hur ofta gör du rent? Hur många fiskar har du? Hur hög är nitrit halten? Ph-värdet?
    Visar fiskarna några andra symtomer?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Matar du så mycket som 2-3ggr/dag så behöver du nog göra delvattenbyte var tredje dag ungefär iaf.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Simmar fiskarna med hela kroppen, lite Svajiga/vaggande rörelser?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • miirah
          • January 2009
          • 155

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Matar du så mycket som 2-3ggr/dag så behöver du nog göra delvattenbyte var tredje dag ungefär iaf.
          Det är yngel och ja, jag gör vattenbyte ca 10-15 % av vattnet varannan dag.

          Kommentar

          • miirah
            • January 2009
            • 155

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Simmar fiskarna med hela kroppen, lite Svajiga/vaggande rörelser?
            Typ med hela kroppen, men jag läste om varför de fick spetsiga stjärtfenor och det var ngn slags torpedsjuka elr något sånt ;(
            så den gör att fenorna fräts sönder och till sist dör fisken ;/ har bara 2 st som verkar friska, stackars de andra ;( Vad gör man ?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Försöker hålla bra vattenkvalité och prova även att tillsätta 1 dl salt/100 liter vatten.
              Att dina fiskar insjuknar på det viset kan bero på att du har mycket fisk i ett relativt litet akvarium, som det lätt kan bli med guppy inblandat.
              De kan inte föröka sig hejdlöst, utan blir det en viss mängd fisk i ett akvarium håller det sig i någorlunda status quo, dör en så kommer en ny fisk i dennes ställe och upphåller på så vis fisklasten i karet.

              Skulle det nu vara att fenorna fräts sönder kan de ha drabbats av fenröta, och då bör du medicinera mot detta om din diagnos är riktig.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...