bara honor av limia melanogaster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagsjalv
    • February 2006
    • 139

    bara honor av limia melanogaster

    Hej!
    Jag har ett gäng Limia Melanogaster i ett 200liters kar. Det är sex vuxna fiskar och flertalet ungdjur och yngel. Det knepiga är att de fiskar som har växt upp nu det senaste, dvs ungefär 10-20 djur endast är honor. Vad kan detta bero på?
    De är ensamma förutom ancistrus, metallpansarmal och körsbärsräkor. Och inte benägna av att äta sina egna yngel i någon större utsträckning.
    Temperaturen ligger på 23-24 grader och PH är 7.5.
    Några teorier om vad detta kan bero på?
    /André
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    det tar en tid innan det visar sig om det är honor eller hanar, i början ser alla ut som honor.

    Kommentar

    • jagsjalv
      • February 2006
      • 139

      #3
      Ursprungligen postat av Flaxss
      det tar en tid innan det visar sig om det är honor eller hanar, i början ser alla ut som honor.
      Detta vet jag mycket väl och därför har jag avvaktat att ställa frågan innan jag vetat att det verkligen är så här.

      Hur fördelningen för de mindre ynglen som inte kommit till könsmogen storlek/ålder är än vet jag inte. Utan frågan rör de som det går att se om det är honor eller hanar och av dessa djur finns inte en enda hane. Jag tycker att åtminstone en eller två av 10-20 stycken borde blivit en hane.
      /André

      Kommentar

      • jagsjalv
        • February 2006
        • 139

        #4
        Ingen som har några teorier om denna fördelning? Kan det bero på PH eller temperatur kanske?
        /André

        Kommentar

        • M B
          • December 2007
          • 152

          #5
          Ursprungligen postat av jagsjalv
          Ingen som har några teorier om denna fördelning? Kan det bero på PH eller temperatur kanske?
          Eventuellt temperatur men jag har ingen teori direkt. Pröva att ha dem varmare. Limia trivs bra i högre temperaturer.
          Mikael
          www.poecilia.org

          Kommentar

          • jagsjalv
            • February 2006
            • 139

            #6
            Ursprungligen postat av M B
            Eventuellt temperatur men jag har ingen teori direkt. Pröva att ha dem varmare. Limia trivs bra i högre temperaturer.
            Då ska jag testa det. Det jobbiga är dock att svaret på om det fungerar inte kommer förrän om några månader...
            /André

            Kommentar

            Arbetssätt...