albino yngel?! :O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angel_Fish
    • March 2009
    • 5

    albino yngel?! :O

    Min svärdbärare har fått yngel och jag hittade ett helt vitt yngel förra veckan!
    Den har vita ögon och är nästan helt vit.
    Är detta normalt?
    Jag laddar upp en bild på den så ni kan kolla
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    #2
    ynglen får föräldrarnas färg så om föräldrarna är albino så är nog ynglet det,,

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Mina ancistus malar som är bruna får några albinoyngel i varje kull så kanske händer det då och då.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Är det inte så att om båda föräldrarna bär på "albinogenen" så kan det bli albinoyngel, men albinosvärdbärare är väl ovanligt. Kanske bara en ljus variant helt enkelt.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Egentligen tycker jag det är konstigt att man inte ser fler albinoungfödare, t.ex svärdbärare, med tanke på hur många som odlas, och hur många odlingsformer det finns. Men nog tycker jag att den lille ser ut som en albino

          Apropå genetik, så fick jag en kull bestående av enbart albinos, av ett palettpar, där honan var normal, och hanen albino. Även honan måste ha burit på albinogenen antar jag.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • MrArboc
            • March 2007
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Apropå genetik, så fick jag en kull bestående av enbart albinos, av ett palettpar, där honan var normal, och hanen albino. Även honan måste ha burit på albinogenen antar jag.
            Jepp. Rent statistiskt borde du ha fått hälften albinos och hälften normalfärgade anlagsbärare, men slumpen gjorde att det råkade bli enbart albinos.

            (Antar att albinos = amelanister i fiskvärlden. Jag tycker ynglet såg ut som vad som i reptilhobbyn kallas anerythristic, dvs som om den saknar det röda pigmentet - inte det svarta. Fast fiskars färger och pigment är ju betydligt mer komplicerat än reptilers)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av MrArboc
              Jepp. Rent statistiskt borde du ha fått hälften albinos och hälften normalfärgade anlagsbärare, men slumpen gjorde att det råkade bli enbart albinos.

              (Antar att albinos = amelanister i fiskvärlden. Jag tycker ynglet såg ut som vad som i reptilhobbyn kallas anerythristic, dvs som om den saknar det röda pigmentet - inte det svarta. Fast fiskars färger och pigment är ju betydligt mer komplicerat än reptilers)
              Rätt stor slump, eftersom kullen var rätt rejäl Nog den största palettkull jag har sett.

              Helalbinos finns nog även bland fiskar, svårt att se om det lilla ynglet har röda eller svarta ögon (som t.ex vita zebraciklider). Amelanistiska majsormar saknar ju t.ex det svarta pigmentet, men inte det röda.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Angel_Fish
                Min svärdbärare har fått yngel och jag hittade ett helt vitt yngel förra veckan!
                Den har vita ögon och är nästan helt vit.
                Är detta normalt?
                Jag laddar upp en bild på den så ni kan kolla
                http://img16.imageshack.us/img16/9127/imgp0342w.jpg
                Ja det är albino, och det innebär att minst en av föräldrarna bär på denna gen, troligare är det dock att båda bär på den, troligtvis kommer det bli röda ögon framöver, jag har ALDRIG hört talas om att även det röda färgämnet i blodet skulle saknas.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • MrArboc
                  • March 2007
                  • 56

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  jag har ALDRIG hört talas om att även det röda färgämnet i blodet skulle saknas.
                  Det är ingen som påstått det heller - saknas hemoglobinet skulle firren vara tvärdöd...

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av MrArboc
                    Det är ingen som påstått det heller - saknas hemoglobinet skulle firren vara tvärdöd...
                    Precis! Därför kommer ynglet snart visa röda ögon, någon som vågar sätta emot?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Precis! Därför kommer ynglet snart visa röda ögon, någon som vågar sätta emot?
                      Nu finns det väl mer än en albinismform när det gäller ögon. Ofta pratar man om två grundformer RREA (Real Red Eye Albino) som helt saknar svart pigment och WREA(Wine Red Eye Albino) som producerar en del svarta pigment
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • MrArboc
                        • March 2007
                        • 56

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Precis! Därför kommer ynglet snart visa röda ögon, någon som vågar sätta emot?
                        Jag vidhåller min tidigare gissning angående det röda pigmentet - att den är anerytristisk - och gissar alltså på svarta ögon. Det skulle också kunna röra sig om leucism vilket inte heller resulterar i röda ögon utan möjligtvis blåaktiga som på denna:-)

                        Men jag medger att sannolikheten för amelanism med medföljande röda ögon är högre då den defekten är vanligare.

                        Den som lever får se! (Om nu firren också överlever vill säga!)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...