Guppyodling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    Guppyodling?

    heej, jag har skaffat 3 hanar här om dagen, ska snart skaffa 5 honor till, jag tänkte börja odla upp dom lite. jag undrar om jag behöver göra nått speciellt? ja kommer låta honorna föda i föddkasse, och sen kommer jag flytta över bebisarna i en 10 liters plastbyta, som kommer att ha värmepump, syre och även filter. så allt kommer att finnas där i, kan man göra så? i mitt stora akvarium har jag räkor, och jag vill inte att dom ska äta upp bebisarna. jag har ganska mycke växter men räkorna är mycket i växterna. så vad ska jag göra egentligen? vad ska jag har i min 10liters? bara bebisarna? jag behöver all hjälp jag kan få.

    Mvh sandra!
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    #2
    Ursprungligen postat av SandraPandra
    heej, jag har skaffat 3 hanar här om dagen, ska snart skaffa 5 honor till, jag tänkte börja odla upp dom lite. jag undrar om jag behöver göra nått speciellt? ja kommer låta honorna föda i föddkasse, och sen kommer jag flytta över bebisarna i en 10 liters plastbyta, som kommer att ha värmepump, syre och även filter. så allt kommer att finnas där i, kan man göra så? i mitt stora akvarium har jag räkor, och jag vill inte att dom ska äta upp bebisarna. jag har ganska mycke växter men räkorna är mycket i växterna. så vad ska jag göra egentligen? vad ska jag har i min 10liters? bara bebisarna? jag behöver all hjälp jag kan få.

    Mvh sandra!
    Hej !
    Ha 2 honor för varje hane..
    Jag tycker du ska ha väldigt tätt med växter i ditt " stora akvarium " och låta honorna föda fritt, det är bäst att låta de göra så för annars finns risken att de stressar ihjäl sig i en födokasse & dör.. :/
    Jag har ett 60 L kar för små yngel med pump & filter o ju större akvariumet är växer ynglen bättre

    Har en fråga till dig:
    * hur stort är ditt " stora akvarie " ?

    Men som sagt.. tänk på att ha :
    * tätt med växter
    * Låta honorna föda fritt!! ABSOLUT .. det skulle jag satsat på!
    * sen skaffar du större akvarium typ 40-60 L istället för 10 L för yngel..
    o lägg i grus, växter, pump&filter så klarar de sig fint!
    * ha 2 honor för 1 hane

    Annars lycka till =)

    Kommentar

    • SandraPandra
      • June 2008
      • 142

      #3
      mitt stora e bara 54l.. jag e bara rädd att det blir överbelastat.. har även 10 små fiskar, glömt namnet. men storleken på dom är dom neontetrorna.. jag har runt 5 plantor just nu, ska jag flytta dom mer ihop så det blir jätte tätt?

      jag e bara orolig att mina räkor ska äta alla yngel.. för dom kan vara ganska aggressiva har jag märkt. jag har fött upp förut men de var ett tag sen jag gjorde det och då hade jag inte dom fiskarna jag har i dag. jag har inte direkt några gömställen.. och växterna jag har e inte så täta av sig..

      så jag ska alltså ha 6 honor till mina 3 hanar?

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Jag tycker precis som föregående skrivare att du ska låta honorna föda fritt. Sedan kan du fånga upp några o ha i ett yngelkar med växter, pump, filter m.m. I och med att ditt "stora" kar är ganska litet ska du nog inte ha mer än 2 hanar o 4 honor. När du nu redan har andra fiskar också.
        10 liter som yngelkar är lite litet. Ju större ju lättare är det att få bra vatten. Tycker alla tipsen i miirahs inlägg var kanon, gå efter dem så blir det säkert succé
        Senast redigerad av Charlottis; 18 April 2009, 19:02.

        Kommentar

        • SandraPandra
          • June 2008
          • 142

          #5
          jag har redan 3 hanar.. och mina räkor äter ALLT. iallafal anemon räkorna, så jag vill helst inte låta dom föda helt fritt. känns bara så elakt mot ynglerna. det räcker väl att mamman äter upp några.

          Jag har inte så många växter dom e ända upp till vatten ytan, jag har precis köpt dom istortsätt. just nu har jag en ganska liten rot i akvariumet, och växterna e framför och bakom. men det ger inte så mycke skydd för alla räkor och fiskar e där. det är mest körsbärsräkorna som är framme. vad är bra skydd förutom växter och krukor?

          Kommentar

          • suzanne.h
            • March 2005
            • 223

            #6
            Jag skulle låta honan föda i 10-literskaret och ha javamossa i det så ynglena klarar sig från honan. När de har växt till sig lite är det bara att flytta ynglena till det större akvariet. 54 l kommer snart bli för litet.

            Kommentar

            • SandraPandra
              • June 2008
              • 142

              #7
              jo jag har tänkt på att de kommer bli för litet ganska fort. men det får väl bli att man inte har några andra fiskar än guppy och mina småfiskar, kanske inte änns dom. men dom var så dyra.. har lite svårt att göra mig av med dom. sen tänkte jag till yngelkaret, kan jag flytta över en av mina äppelsnäckor ditt?

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Äter verkligen små räkor fiskyngel? Yngel är väldigt snabba, snabbare än räkor måste de väl vara?!

                Flyttar du honan blir hon väldigt lätt stressad. Då kan ynglen fastna i henne och hon dör, eller så dör hon av själva stressen.
                Har du inte tillräckligt med gömställen nu kan du ju köpa mer stenar o växter o rötter o så.

                Kommentar

                • SandraPandra
                  • June 2008
                  • 142

                  #9
                  mina räkor e inte så små.. dom är väl runt 3cm. om inte större. den minsta är väl på 2cm. och du är det amanoräkorna jag pratar om. mina körsbär rör inte några andra fiskar. amano räkorna e ganska snabba så som jag har upplevt det.

                  Kommentar

                  • malfunkshun
                    • September 2008
                    • 394

                    #10
                    Aldrig varit med om att mina amanoräkor ens tittar åt yngel. Det är snarare tvärt om.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      @SandraPanda: Du har inte Amanos, som inte äter fisk, utan du har nån art av Långarmsräka (Macrobrachium). Såna säljs ibland tyvärr felaktigt som Amano-räkor.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...