guppy yngel =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sirii
    • February 2009
    • 64

    #16
    Ursprungligen postat av Nina82
    Vattnet behöver/bör inte stå utan fisk så släpp du i din fetaste hona så fort det håller rumstemperatur
    Se till så du har växter oxå som ynglen kan gömma sig bland.
    okej så de behöver inte stå och grejja till sig i en vecka som i vanliga fall? har hällt i ca en liter vatten från det stora karet för säkerhetsskull.
    jag har inga växter som jag kan av vara så jag tog en plastväxt som ska se ut som en amenon eller något också byggde jag en grotta av två lite större stenar, inte speciellt snyggt men det får duga tills vidare

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av Sirii
      okej så de behöver inte stå och grejja till sig i en vecka som i vanliga fall? har hällt i ca en liter vatten från det stora karet för säkerhetsskull.
      jag har inga växter som jag kan av vara så jag tog en plastväxt som ska se ut som en amenon eller något också byggde jag en grotta av två lite större stenar, inte speciellt snyggt men det får duga tills vidare
      Om du flyttar bort honan när ynglen just fötts så kommer ynglen klara sig utan växter också....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Ursprungligen postat av Sirii
        okej så de behöver inte stå och grejja till sig i en vecka som i vanliga fall? har hällt i ca en liter vatten från det stora karet för säkerhetsskull.
        jag har inga växter som jag kan av vara så jag tog en plastväxt som ska se ut som en amenon eller något också byggde jag en grotta av två lite större stenar, inte speciellt snyggt men det får duga tills vidare
        Blir nog bra

        Vattnet behöver aldrig stå och "gotta" till sig, inte i vanliga fall heller.
        Finns ingen anledning eftersom inga goda bakterier börjar bildas förrän första fisken åker i ändå.
        Man kan säga såhär, att utan fisk är akvariet inget akvarium utan endast en behållare med vatten.
        När du sätter i första fisken startar processen och de goda bakterierna kan börja bildas. Därför är det viktigt att inte chocka igång ett akvarium med massor av fisk utan alltid låta en eller ett par st. "gå in" karet först i några veckor.
        Blev lite OT här men ville få det sagt ändå
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Till det lilla akvariet räcker det med att man tar vatten från det stora samtidigt som man flyttar yngel till det, då blir det som om de aldrig hade flyttat, eftersom de får exakt samma vattenkvalitet i det lilla redan från början.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Sirii
            • February 2009
            • 64

            #20
            Okej ska gå ner och fånga en hona nu så får vi se om det vill komma några yngel hur lång tid kan det ta förästen? några timmar eller?

            Kommentar

            • Sirii
              • February 2009
              • 64

              #21
              Har haft i honan sen ca halv 12 idag och än har inget hänt.. Hur många dagar ska man ge det? hon kan ju inte gå själv hur länge som helst!

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Haha.. Tror du det ploppar yngel bara för att du flyttat henne
                Nä.. Det kan ta allt från sekunder till flera veckor innan det är dags. Hur länge sen är det hon fick sin senaste kull? Eller hur länge har du haft henne? Oftast så ser guppyhonor högdräktiga ut även om de har 1-2 veckor kvar för en som inte vet hur tjocka de kan bli
                Har själv varit där
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Sirii
                  • February 2009
                  • 64

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Haha.. Tror du det ploppar yngel bara för att du flyttat henne
                  Nä.. Det kan ta allt från sekunder till flera veckor innan det är dags. Hur länge sen är det hon fick sin senaste kull? Eller hur länge har du haft henne? Oftast så ser guppyhonor högdräktiga ut även om de har 1-2 veckor kvar för en som inte vet hur tjocka de kan bli
                  Har själv varit där

                  Hehe nä det trodde jag väl inte men man kan ju hoppas jag har haft henne kanske 3 veckor och i djur affären gick hon med bara honor.. så hon träffade hannarna första gången då! Kommer hon käka upp yngeln? för om dom kommer på natten har jag ju ingen koll på det, kan ju inte vara vaken dygnet runt för att sitta där och glo

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #24
                    Ursprungligen postat av Sirii
                    Hehe nä det trodde jag väl inte men man kan ju hoppas jag har haft henne kanske 3 veckor och i djur affären gick hon med bara honor.. så hon träffade hannarna första gången då! Kommer hon käka upp yngeln? för om dom kommer på natten har jag ju ingen koll på det, kan ju inte vara vaken dygnet runt för att sitta där och glo
                    Det finns ju alltid en viss risk att hon äter ynglen men oftast hinner man flytta henne innan hon ätit alla. Därför är växter eller åtminstone något annat gömställe att rekommendera, men det hade du väl redan fixat.
                    Sen tycker jag att en lagom överlevnadsskara ligger på max ca. 5 yngel per kull men det är mitt tycke. Blir det för mycket yngel kommer du snart märka att du inte har plats med alla.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Sirii
                      • February 2009
                      • 64

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Det finns ju alltid en viss risk att hon äter ynglen men oftast hinner man flytta henne innan hon ätit alla. Därför är växter eller åtminstone något annat gömställe att rekommendera, men det hade du väl redan fixat.
                      Sen tycker jag att en lagom överlevnadsskara ligger på max ca. 5 yngel per kull men det är mitt tycke. Blir det för mycket yngel kommer du snart märka att du inte har plats med alla.

                      Ja för många får det ju absolut inte bli heller Har som tur va en kompis med ett stort hyfsat tomt akvarium som har lovat att ta emot guppysar av mig och även mina praktbotior när dom växer ur mitt akvarium!

                      Kommentar

                      • Sirii
                        • February 2009
                        • 64

                        #26
                        Nu har jag ett överlevade yngel som jag fånga i pumpen med ett matskeds mått hehe
                        Det bor i 19 l akvariet nu, och är ca 1 cm stort!
                        När kan det va lagom att släppa i den i det stora akvariet?

                        Kommentar

                        • Sirii
                          • February 2009
                          • 64

                          #27
                          Kollade för en halvtimme sen då hade det kommit 3 yngel till! fast nu får dom lugna sig lite annars lär det bli invasion =)

                          Kommentar

                          • Sirii
                            • February 2009
                            • 64

                            #28
                            Är det ingen som vet när det är lagom att släppa i dom det stora akvariet utan att dom blir mat åt dom större fiskarna? hur många veckor eller storlek eller liknande?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #29
                              Det beror på så mycket. Vilka fiskar, hur stort kar, hur många fiskar mm mm

                              Låter man de föda fritt och håller dem i akvarium med lämpliga fiskar så slipper man detta problem.
                              Finns där yngel i akvariet sen innan så brukar det gå lättare osv..
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...