guppy yngel =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sirii
    • February 2009
    • 64

    guppy yngel =)

    Mina guppysar har fått sina första yngel 3 har bara överlevt, dom har sugits in i pumpen och bor där inne ( har ett juwel akvarium med sån inbyggd pump så det är en 10 cm vatten därinne jämt).. men hur stora behöver dom bli för att man ska kunna ta ut dom, nu är dom nog bara 3 dagar max tror jag. och hur ska jag kunna få ut dom vanliga håven går inte ner och räcker det att mata dom med sönder smulat fling foder?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hej Sirii.. Jag har oxå en juwel med inbyggd pump. Brukar kolla vid vattenbyten ifall där är något yngel och då flytta över dem. Brukar använda mig av locket till punktolflaska (medicin) men du hittar säkert något annat smidigt att fånga upp dem med. Någon liten miniburk eller om du har en oanvänd doseringskopp som man får på apoteket tex.. Använd fantasin
    Smulat flingfoder funkar fint. Även maltabletter och det mesta annat som du matar dina vuxna guppy med. Granulat är ingen bra idé eftersom det är för stort men annars funkar det mesta.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Sirii
      • February 2009
      • 64

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Hej Sirii.. Jag har oxå en juwel med inbyggd pump. Brukar kolla vid vattenbyten ifall där är något yngel och då flytta över dem. Brukar använda mig av locket till punktolflaska (medicin) men du hittar säkert något annat smidigt att fånga upp dem med. Någon liten miniburk eller om du har en oanvänd doseringskopp som man får på apoteket tex.. Använd fantasin
      Smulat flingfoder funkar fint. Även maltabletter och det mesta annat som du matar dina vuxna guppy med. Granulat är ingen bra idé eftersom det är för stort men annars funkar det mesta.

      okej
      ska byta vatten om en vecka ungefär tror du dom har växt till sig så dom klarar sig då ? (har aldrig haft yngel förut hehe) Annars lär det ju komma fler yngel om dom här skulle stryka med =)

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Efter ungefär en vecka brukar de som överlevt i akvariet börja våga sig fram så de har helt klart en chans. Dock så har de inte lika mycket instinkt till att gömma sig om de blir jagade eftersom de aldrig behövt gömma sig men överlever de bara de första timmarna så kommer de klara sig.
        Skaffa massor med växter de kan gömma sig bland om du inte redan har det och släpp över dem så sent som möjligt på kvällen, när akvariet varit släckt ett tag. Kvällen innan vattenbytet vore kanske lämpligt.
        När du fått första och andra kullen att överleva så kommer de vuxna inte bry sig lika mycket om ynglen. Då liksom bara finns dom där

        Men det är helt rätt inställning. Skulle det inte gå vägen så dröjer det inte länge till nästa kull
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Sirii
          • February 2009
          • 64

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Efter ungefär en vecka brukar de som överlevt i akvariet börja våga sig fram så de har helt klart en chans. Dock så har de inte lika mycket instinkt till att gömma sig om de blir jagade eftersom de aldrig behövt gömma sig men överlever de bara de första timmarna så kommer de klara sig.
          Skaffa massor med växter de kan gömma sig bland om du inte redan har det och släpp över dem så sent som möjligt på kvällen, när akvariet varit släckt ett tag. Kvällen innan vattenbytet vore kanske lämpligt.
          När du fått första och andra kullen att överleva så kommer de vuxna inte bry sig lika mycket om ynglen. Då liksom bara finns dom där

          Men det är helt rätt inställning. Skulle det inte gå vägen så dröjer det inte länge till nästa kull
          Jag har tillräkligt mycket växter tror jag så de ska förhoppningsvis gå bra =) mina fantomtetror och svärdbärare kommer nog ta några med, men hur är de med praktbotior?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Sirii
            Jag har tillräkligt mycket växter tror jag så de ska förhoppningsvis gå bra =) mina fantomtetror och svärdbärare kommer nog ta några med, men hur är de med praktbotior?
            Har ingen erfarenhet av botior men tetror och svärdbärare kan vara jävliga
            Förstår varför de gömmer sig
            Blir mycket svårare att få yngel att överleva med andra arter i samma kar men du får väl prova dig fram. Lycka till
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Sirii
              • February 2009
              • 64

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Har ingen erfarenhet av botior men tetror och svärdbärare kan vara jävliga
              Förstår varför de gömmer sig
              Blir mycket svårare att få yngel att överleva med andra arter i samma kar men du får väl prova dig fram. Lycka till
              okej =) kanske kan stoppa ner några yngel i mitt lilla 19 l kar som är tomt?

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Sirii
                okej =) kanske kan stoppa ner några yngel i mitt lilla 19 l kar som är tomt?
                Skulle helt klart vara det bästa. Sätt i pumpen i ditt juwelkar så blir det lagom inkört till vattenbytet om en vecka. Sätter du i en ren pump i ditt 19L så finns där inga goda bakterier som tar hand om skiten
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sirii
                  och hur ska jag kunna få ut dom vanliga håven går inte ner
                  Ta en lite grövre slang, tex en bit trädgårdsslang eller slang till ett ytterfilter och sug upp dem i, men sug inte för länge. De mättar för dåligt för det!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Sirii
                    • February 2009
                    • 64

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Skulle helt klart vara det bästa. Sätt i pumpen i ditt juwelkar så blir det lagom inkört till vattenbytet om en vecka. Sätter du i en ren pump i ditt 19L så finns där inga goda bakterier som tar hand om skiten

                    Då får det bli så fast nu får jag nog frächa upp det lite har stått med samma vatten i sen typ januari fast det inte har varit igång, har inte plockat ner det än så det är väl inte så mysigt för tillfället :P

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sirii
                      Då får det bli så fast nu får jag nog frächa upp det lite har stått med samma vatten i sen typ januari fast det inte har varit igång, har inte plockat ner det än så det är väl inte så mysigt för tillfället :P
                      Glöm inte rengöra filtret med då
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Sirii
                        • February 2009
                        • 64

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Glöm inte rengöra filtret med då

                        nej då

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Intresssanta frågeställningar - men tråden har nu minimalt med levadefödare att göra (inlagt i denna kategori) - så återgå till detta och starta istället en ny tråd i rätt kategori om ni vill diskutera tekniken.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Sirii
                            • February 2009
                            • 64

                            #14
                            Nu har jag ren gjort lilla akvariet och fyllt på med nytt vatten + hällt i sån där aqua safe som ska göra vattnet bra för fiskar!
                            Sen när vattnet har stått ca en vecka kan jag lägga i en guppy hona då? för dom är ju rätt tjocka allihopa! så om en vecka bör det ju vara dags för nån av dom iaf!

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Vattnet behöver/bör inte stå utan fisk så släpp du i din fetaste hona så fort det håller rumstemperatur
                              Se till så du har växter oxå som ynglen kan gömma sig bland.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...