Enklast att odla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lukepuk
    • January 2009
    • 16

    Enklast att odla

    Hej, jag har letat på forumet efter någon som skrivit om vilken "fisk" som är enklast/billigast/bäst att odla.

    guppys?
    platys?
    svärdbärare?
    någe mer?

    har ett litet akvarium på 30liter som jag tänkte fixa o föda lite firrar :P
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av lukepuk
    Hej, jag har letat på forumet efter någon som skrivit om vilken "fisk" som är enklast/billigast/bäst att odla.

    guppys?
    platys?
    svärdbärare?
    någe mer?

    har ett litet akvarium på 30liter som jag tänkte fixa o föda lite firrar :P

    med enbart 30 liter att spela med, så är det inte många firrar
    som passar.

    på rak arm så är det väl egentligen bara Endlers och dvärgtandkarpar
    som passar bland levandefödarna i det karet.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av lukepuk
      Hej, jag har letat på forumet efter någon som skrivit om vilken "fisk" som är enklast/billigast/bäst att odla.

      guppys?
      platys?
      svärdbärare?
      någe mer?

      har ett litet akvarium på 30liter som jag tänkte fixa o föda lite firrar :P

      - Som sagt, för litet akvarium för någon art alls nästan.

      Vad gäller lättodlade fiskar så är ju Molly helt klart en variant.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Varför ska du odla? För skoj skull eller för att sälja till någon?

        Om du släpper ner 2 Endler hanar och 3-4 honor i den där baljan kommer det vara 50 yngel där i efter en månad.

        Jag har aldrig haft platys eller svärdbärare men dom är väl ungefär som Molly.

        Det enda fiskar jag skulle ha i 30L är nog Endlers eller vanliga guppys.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Markus1984
          Varför ska du odla? För skoj skull eller för att sälja till någon?

          Om du släpper ner 2 Endler hanar och 3-4 honor i den där baljan kommer det vara 50 yngel där i efter en månad.

          Jag har aldrig haft platys eller svärdbärare men dom är väl ungefär som Molly.

          Det enda fiskar jag skulle ha i 30L är nog Endlers eller vanliga guppys.

          tycker nog att vanliga guppies är lite stora.


          om man inte gillar levandefödare, så finns det en hel del
          andra små fiskar som kan vara roliga i det karet.

          finns ju små små rasborer och barber på 2-3 cm

          fast de är lite knökigare att "odla" än de flesta levandefödarna.

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • danne_karlstad
            • September 2008
            • 22

            #6
            ja odlar guppys :P det kmr nåra kullar i månaden men det börjar bli för mkt i mitt 160 ltrs:P har kanske 60 st guppys nu å massa andra

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ja som sagt 30 liter är inte mycket. Du har ju en del lättodlade fiskar, malawis brukar ju leka vare sig man vill det eller inte, så akvariet kommer väk att behövas som spottkar snart, annars har du ju dina guppys om det inte bara är hanar, eller praktbarberna, om de är ett par kan du sätta dom till lek, de är också väldigt enkla.

              Edit: Såg i efterhand att du postat under levandefödare, och då har du guppysarna, som du redan har, möjligt att endlers kan vara lättare, men om du inte har plats för fler akvarier så kommer du platsbrist så fort du får yngel ändå.

              Övriga ungfödare ställer större krav på tillvaron, mollys och svärdbärare är verkligen inte lämpade för så små akvarier.
              Senast redigerad av Erik...; 11 April 2009, 00:34.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av lukepuk
                har ett litet akvarium på 30liter som jag tänkte fixa o föda lite firrar :P
                menar du att du ska föda upp yngel i 30L och ha ''föräldrarna'' i ett annat kar?

                såfall funkar det med vilken som. då är det enklast att du låter dom föda i karet eller ev flyttar över honan till det 30L karet när/om du märker att hon ska föda eller låtter du hon föda i en låda där du sedan flyttar över ynglen i 30L karet. föder hon i karet är det bara att håva upp ynglen och släppa i det 30L karet. i det 30L karet tar du vatten från föräldrarnas akvarium. i yngel karet ska du ha filter,pump och ev doppvärmare om det nu behövs. dessa yngel vill ha runt +25c. byt lite vatten varje vecka (ta vatyten från föräldarnas kar). du kan mata ynglen med nersmulat torrfoder eller smått levande. inred karet med mycket växter.

                ska du nu ha fiskarna alltid i det 30L karet, så kan du ha endlers eller dvärgtandkarp. även där inred med mycket växter och filter,pump och ev doppvärmare.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Varför inte pröva körsbärsräkor i 30l karet
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...