Skygg sunshine

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Skygg sunshine

    För ca ett år sedan födde min sunshinehona (platy) 2 yngel. Ett par dagar senare var hon död.
    Dessa två yngel växte upp ihop som dem enda platysarna i akvariet. De var två bröder.

    Dessa två kom att älska varandra, där den ena var, var den andra. De uppvaktade varandra och var helt oskiljaktiga.
    En dag så låg den minsta brodern död på bottnen, sedan dess har denna sunshine varit skygg!

    Varför vet jag inte, han står för det mesta i ett hörn och visar inget intresse för sina nya kamrater. Inte ens för honorna.

    Vad är det som gör honom så skygg? förut så var han framme vid rutan jämnt med sin bror, men nu syns han aldrig.
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    #2
    Det låter sorgligt. Men jag kan tänka mig att han saknar sin broder eller hur man nu ska utrycka det

    200L Asien
    56L
    27L

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Det bästa kanske skulle vara att låta honom få simma till det stora vattnen?

      Nu så står han nästan alltid under pumpen i karet

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        var det längesen din andra platyhane dog? vänta med att låta den simma till de större vatten och vänta och se om den vågar sig fram.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          4-5 månader sedan..

          Han kanske skulle må bättre av att få flytta till det andra akvariet kanske, det är större (120 l, det han bor i nu är 54 l) Får väl exprementera lite innan jag tar bort honom.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Han kanske vill ha några flickor
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Han har 8 flickor att dela med en annan hane, så det är inte dé heller

              Kommentar

              • Arctic
                • March 2009
                • 281

                #8
                jag tolkar det som så att du hade 2 hanar och inga honor, sen 3 hanar och en del honor och då fungerade det. som nu är 2 hanar igen och samma del honor?

                kan då vara att den andra hanen blivit dominant och bossar den första så han inte vågar sig fram. av erfarenhet har jag märkt att med 2 hanar så blir de lätt mycket rivalitet emellan dessa. oftast har de inte ens tid att para sig. om det är anledningen så hjälper det självklart att separera hanarna. det kan även hjälpa att faktiskt skaffa en tredje hane så ''kivandet'' blir lite mer utspritt (funkade för mig i alla fall )

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Ursprungligen postat av martinah86
                  jag tolkar det som så att du hade 2 hanar och inga honor, sen 3 hanar och en del honor och då fungerade det. som nu är 2 hanar igen och samma del honor?

                  Det första tolkar du rätt, men nu går dem två hanarna med 10 honor.

                  Hanen är fortfarande lika skygg men fungerar bra som ensam platy i mitt större kar, får han en eller flera honor med sig gömmer han sig bara.

                  Dock kan han inte gå där i heller då kamphanen är på honom

                  Kommentar

                  • Arctic
                    • March 2009
                    • 281

                    #10
                    ok men som jag sa så är det ofta med 2 hanar att de blir väldigt mycket revir bråk och den ena kan då bli ''utstött'' och i sådana fall så hjälper det att antingen separera hanarna, eller skaffa en tredje hane så blir bråket lite mildare på den ''utstöta'' så han kanske vågar sig fram igen

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Fast denna hane är ju även skygg för tjejerna..

                      Kommentar

                      • Arctic
                        • March 2009
                        • 281

                        #12
                        frågan e om han e skydd för tjejerna egentligen eller om det är den andra hanen som helt enkelt ser till att din sunshine inte vågar stöta på dom. Jag menar om en kille i en bar får en käftsmäll varje gång han stöter på någon annas brud skulle han nog inte försöka så mycke länge till eller hur? :P det är en ganska primitiv instinkt hehe. ka du inte separera dom så e det faktiskt inte så dyrt med en till hane. det kan ju absolut vara värt det om det ger en bättre balans och harmoni i akvariet.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Jag tror du skall skaffa fler hanar, en liten grupp av varje kön funkar oftast bäst.

                          För om han går ensam med honorna ser han ju ingen anledning att bevaka sina intressen heller.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • gickan_87
                            • November 2003
                            • 1873

                            #14
                            Nu har de varit 4 hanar och 10 honor ett bra tag i karet och jag har upptäckt en sak.

                            Såfort sunshinen känner av vibrationer så sticker han och gömmer sig, annars är han framme hela tiden.

                            Så det är alltså vibrationerna som får honom att gömma sig

                            Kommentar

                            Arbetssätt...