Vad ska jag ha i yngelkaret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Caisa96
    • March 2009
    • 11

    Vad ska jag ha i yngelkaret?

    Heej, finns säkert en liknande tråd som den här, men jag har lite brottom så jag postar ett nytt änme. Min platyhona ska snart föda (hon ser ut som en ballong molly XD) och jag har en liten petbox på 8 liter, kan jag ha henne där när hon föder och sedan flytta henne till stora karet, så får ynglerna vara i petboxen tills vi köper en nätkasse. Vi ska troligen åka och köpa nätkasse nu på onsdag (imorgon 25 mars 09 x), går det bra att ha ynglerna i petboxen utan pump medans? Kan jag ge dom krossat flingfoder och hur lågt vatten ska jag ha? Behöver svar akut! Väldigt tacksam för snabbt svar

    M V H
    Caisa96
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Caisa96
    Heej, finns säkert en liknande tråd som den här, men jag har lite brottom så jag postar ett nytt änme. Min platyhona ska snart föda (hon ser ut som en ballong molly XD) och jag har en liten petbox på 8 liter, kan jag ha henne där när hon föder och sedan flytta henne till stora karet, så får ynglerna vara i petboxen tills vi köper en nätkasse. Vi ska troligen åka och köpa nätkasse nu på onsdag (imorgon 25 mars 09 x), går det bra att ha ynglerna i petboxen utan pump medans? Kan jag ge dom krossat flingfoder och hur lågt vatten ska jag ha? Behöver svar akut! Väldigt tacksam för snabbt svar

    M V H
    Caisa96
    Hej!
    Du har rätt i att det säkert finns minst en, troligen fler, trådar i detta ämne. Hade du gjort dig besväret med att söka efter det så hade du inte heller behövt skriva en ny tråd....

    Det du tänker göra går, men det är inte idealiskt, för det första är volymen 8 liter egentligen på tok för lite, men det funkar som tillfällig lösning, det är ju inte heller säkert att honan hinner föda innan ni fått hem nätkassen...nätkasse är inte heller idealiskt, ynglen stressas av den lilla volymen (överbelagd cell på fängelset ungefär) så att de får nedsatt motståndskraft och ofta drabbas de därefter av sjukdomar. Det allra bästa är om honan istället får föda fritt i akvariet och ynglen får växa upp tillsammans med föräldrarna, om det nu inte finns yngelätare i akvariet....

    Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      släng inte ner henne i petlådan.

      om hon föder innan ni har skaffat en kasse så låt det vara.

      det kommer bara att dröja 4-5 veckor innan nästa förlossning sker.

      då skulle ni ha gott om tid att fixa eventuella kassar.

      eller ännu hellre, lite mer snåriga plantor, kanske lite flytväxter.

      tänk efter lite, en platy får mellan 10-40 yngel var 4/5:e vecka.
      vart skall du göra av alla ynglen om de alla överlever i en kasse ?

      det är klart bättre som tummen skrev i ett annat inlägg, låt dom föda
      i en det stora karet, med hyfsat rätt inredning så kommer "några" att
      överleva, och då får du en bättre balans på antalet i slutändan.

      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        det är klart bättre som tummen skrev i ett annat inlägg, låt dom föda
        i en det stora karet, med hyfsat rätt inredning så kommer "några" att
        överleva, och då får du en bättre balans på antalet i slutändan.
        I ett annat inlägg????? Skriv hellre hundratals, detta är en fråga som dyker upp minst ett par gånger i veckan!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          I ett annat inlägg????? Skriv hellre hundratals, detta är en fråga som dyker upp minst ett par gånger i veckan!

          det har du helt rätt i. sorry.

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Caisa96
            • March 2009
            • 11

            #6
            Ok, tack för svaren . Jag har en ganska stor växt, ska köpa fler lite mindra sorter. fick mina första yngel igår, ingen överlevde pågrund av att dom bli uppätna avkampfisken, neontetran, malarna och dom andra platysarna. Har 2 stenar, en rot, ett filter (är trasigt, går ej att ta bort/reparera) som bara ynglerna kan komma in i och ut ur och ett torn som det finns flera gömställen i. Jag kan ju prova med nätkasse och se hur det går. Tror att Fanta (har två platy honor) föder inatt så jag ska försöka åka till närmaste djuraffär och kolla efter en nätkasse fastän jag är sjuk "/.

            Kommentar

            • FamiljenMårtensson
              • October 2008
              • 93

              #7
              Jag har 1 platy-yngel som bor ensam i en yngelbur eftersom den var ensam i sin kull helt enkelt x) Det blev bara ett yngel. Har en kampfisk och en praktbotia som ibland får för sig att yngel är en delikatess ;P

              Sen var jag också orolig för att platy-honorna själva skulle äta upp den lilla krabaten =)
              Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

              Kommentar

              Arbetssätt...