Är svärdbärarhanar aggresiva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tina74marie
    • December 2006
    • 42

    Är svärdbärarhanar aggresiva?

    Hallå
    Har i mitt sällskapsakvarium bla. svärdbärarare. Har nyligen köpt till tre nya svärdbärare, en hane och två honor.
    Nu har den hanen jag hade innan blivit värsta antagonisten till den nya hannen. Jagar honom så fort han kommer inom synhåll. Den gamla hanen (född i vårt kar) är även på de nya honorna. Har haft mycket svärdbärare (även flera hanar samtidigt) men aldrig märkt att dom varit aggresiva mot varandra innan.
    Är detta ett vanligt beteende?
    Hanen som är på krigsstigen är mindre än den nya killen men har ett mycket längre svärd. Gör det honom dominant?
    Den jagade hanen spenderar mycket tid bland våra flytväxter och kommer fram när det vankas mat eller man sitter framför karet och tittar. Han verkar inte sjuk.
    MvH Tina
    Tina74Marie
  • akus
    • January 2009
    • 22

    #2
    Det där med aggresiviteten hanar emellan är vanligt om än individuellt. Vissa hanterar varandra utan problem andra inte. Men just när det är 2 st så brukar den ena vara på den andra mycket.
    Jag hade samma problem men skaffade ytterligare en hane och det då brukar det lugna ner sig.

    Kolla denna tråden som akvaristikens svar på Björn Hellberg (tummen) knåpat ihop Där står mycket bra om just detta. (Hoppas han inte tar illa upp för min liknelse

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Visst är de det, ibland behövs det inte så mycket för upprätthålla rangordningen, så att det man inte märker det. Men ibland kan det gå riktigt hett till.

      Klassiskt är att ofta både den jagande och den jagade hanen hamnar på golvet om man inte har heltäckande.

      Din nya hane kommer förmodligen att utveckla svärdet mer, och så småningom att ta över dominansen om han överlever tills dess. Och visst har svärdet säkert en funktion att signalera med, kanske inte specifikt bara att den är dominant.

      Kommentar

      • tina74marie
        • December 2006
        • 42

        #4
        Ok tack för svaren Får överväga en hane till.
        Tina74Marie

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av akus
          Det där med aggresiviteten hanar emellan är vanligt om än individuellt. Vissa hanterar varandra utan problem andra inte. Men just när det är 2 st så brukar den ena vara på den andra mycket.
          Jag hade samma problem men skaffade ytterligare en hane och det då brukar det lugna ner sig.

          Kolla denna tråden som akvaristikens svar på Björn Hellberg (tummen) knåpat ihop Där står mycket bra om just detta. (Hoppas han inte tar illa upp för min liknelse
          http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248
          Vaddå ta illa upp, det är ju den finaste liknelsen/berömmet jag fått hittills.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av tina74marie
            Ok tack för svaren Får överväga en hane till.
            ....eller två, eller tre, det beror på hur stort akvarium du har och hur mycket övrig fisk det är i det också. En större grupp blir oftast mer harmonisk....om man har plats vill säga.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...