Frågor ang. PLaty yngel och yngelkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Caisa96
    • March 2009
    • 11

    Frågor ang. PLaty yngel och yngelkar.

    Hej, jag har hört att man kan stoppa ner en dräktig platy i ett yngelkar, kan man ta en vanlig petbox? När man tar bort honan, behöver ynglerna ingen pump då? Ska man ge dom krossat flingfoder? Hur lågt ska vattnet vara? Ska man ha grus till dom eller fungerar det utan? Behöver dom växter? Kan dom döda varandra? Osh här är frågan jag behöver akutsvar på: Kan man sätta ner redan födda platy-yngel i ett yngelkar? Jättetacksam för snabbt svar!

    M V H
    Caisa
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    i praktiken så behöver alla fiskar någon form av rengöring / filtrering av vattnet.
    har man inte det så är det väldigt täta vattenbyten som gäller.

    yngelkar brukar vara vanliga kar, fast bara lite mindre.

    beroende på vilken sorts fisk det är så behöver de som vanliga kar
    olika nivåer av inredning.

    just platys är kanske inte de mest kräsna fiskarna man kan ha.

    normalt sett så behövs inget speciellt yngelkar.
    det brukar räcka med att man har tätt planterat så överlever några stycken.

    annars är det enklaste man kan göra är att köpa en yngelkasse som man
    har inne i karet, låta honan föda i den, lyfta ut henne så fort ho har fött,
    låta ynglen gå där en vecka eller två eller tre beroende på hur många det är, storlek på yngelkassen, övriga fiskar i karet, och sedan släppa ut dom i det stora karet.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Caisa96
      • March 2009
      • 11

      #3
      Ok, tack för svaret . Var får jag tag i en nätkasse?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Caisa96
        Ok, tack för svaret . Var får jag tag i en nätkasse?

        alla akvarieaffärer har dom.
        plus alla hyfsat välsorterade nätbutiker.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • tina74marie
          • December 2006
          • 42

          #5
          Har alltid låtit honorna föda fritt i karet. Dom yngel som sen överlever första timmarna bland växterna osv håvar jag över till en yngelkasse som flyter i karet.
          Har fungerat jättebra. Honan slipper stressen och man får "lagom" många yngel kvar.
          Sen när dom är ca 1 cm släpps dom ut med dom andra fiskarna.

          När vi har det trångbott i karet brukar jag helt enkelt låta dom bara vara kvar. Då överlever bara en eller ett par.
          Man får inte glömma att rengöra i den lilla kassen för det blir lätt foderrester som ligger och förorenar.
          Tina74Marie

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ännu lättare blir det om alla yngel får födas fritt i akvariet, detta bör vara välplanterat med täta snår, och sedan låta ynglen vara, de friskaste och smartaste kommer klara sig, vilket blir bäst i det långa loppet. Undantaget från den regeln är naturligtvis om man har yngelätande fisk i akvariet, då är det bästa att ha ett separat akvarium som honan flyttas till när det verkar vara dags för honan att föda, när hon fött så får hon flytta tillbaka till ditt vanliga akvarium och ynglen kan födas upp i yngelkaret, tills de blivit lite större, omkring en cm. Då kan även de flytta över till det andra akvariet. Lycka till.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...