Smal något stel fena på guppyhane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kikkan
    • March 2009
    • 28

    Smal något stel fena på guppyhane

    Min guppyhane har ändrat beteende. Han ligger nu helst nära botten (som de andra gör när de "sover" på natten och ljuset är släckt, men den ena hanen gör det hela tiden. Hans fena har även blivit mindre, ser nött ut längst bak. Den är inte ihopklibbad men mindre och något stelare. Han äter normalt och är pigg annars, men han uppvaktar inte honorna längre. Han har alltid varit något mindre än de andra hanarna.

    Nu verkar det även som en av de andra hanarnas fena är på väg åt samma håll.

    Vad är det för fel på min hane?
    Har han en sjukdom som smittar?
    Bör jag flytta honom till ett eget kar?

    Tacksam för hjälp!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Gör en sökning på torpedsjukan här på forumet, det kan vara förstadiet till detta. Äter den dåligt med?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kikkan
      • March 2009
      • 28

      #3
      nä, den äter som vanligt. nu har dock den andra hanen drabbats mer. och det ser ut som att även den 3e har någon form av sjukdom, den tredje hanens fena är inte lika styv som de andra, men den har en röd kant längst ut som jag läst också är tecken på sjukdom. Ringde akvarielagret som tippsade om att behandla hela akvariet med grovsalt vilket jag nu gjort, men han sa att jag även borde köpa medicin, så vilken sjukdom är detta? och vilken medicin ska jag köpa?

      Tusen tack för svaret!!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är jättesvårt att avgöra utan att se fiskarna irl, har du kollat bland Zoopets sjukdomsarkiv om det är något som påminner om det dina fiskar drabbats av?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Det låter som att det skulle kunna vara fenröta också (den röda kanten indikerar det i alla fall), ställ frågan i sjukdomsforumet istället så får "doktorerna" där hjälpa till med att ställa diagnos.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...