Mina guppies gravida?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikron
    • March 2009
    • 133

    #76
    Om man ska lägga in guppyn i en liten ''födelsekammare'' vad händer när den blir stressad?

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #77
      Ursprungligen postat av Mikron
      Om man ska lägga in guppyn i en liten ''födelsekammare'' vad händer när den blir stressad?
      Du menar yngelbur? De mår dåligt såklart och letar ständigt efter en utväg eller flåsar. Eftersom de är stressade kanske de väntar med att släppa ynglen vilket kan leda till att honan dör.

      Vill/måste du använda en yngelbur så vänta tills du lärt dig alla tecken som visar på att det är dags. Det tar bara ett par månader ifall du observerar honorna. Då kan du vänta tills du ser att det är dags och flytta över honan på kvällen. Förhoppningsvis så har hon då fött under natten när hon ändå har sin viloperiod och kan släppas ut igen utan så mycket stress.
      Kolla vid analen så kommer du se skillnad när det väl är dags. När du väl lärt dig se den ljusa svullnad som kommer några timmar innan det är dags så kan du använda yngelbur (om du måste) men innan dess kommer det bara medföra stress för honan.

      Skulle du inte köpa 30L? Isf kan honan gå där utan att bli så stressad en längre tid.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Mikron
        • March 2009
        • 133

        #78
        Ursprungligen postat av Nina82
        Du menar yngelbur? De mår dåligt såklart och letar ständigt efter en utväg eller flåsar. Eftersom de är stressade kanske de väntar med att släppa ynglen vilket kan leda till att honan dör.

        Vill/måste du använda en yngelbur så vänta tills du lärt dig alla tecken som visar på att det är dags. Det tar bara ett par månader ifall du observerar honorna. Då kan du vänta tills du ser att det är dags och flytta över honan på kvällen. Förhoppningsvis så har hon då fött under natten när hon ändå har sin viloperiod och kan släppas ut igen utan så mycket stress.
        Kolla vid analen så kommer du se skillnad när det väl är dags. När du väl lärt dig se den ljusa svullnad som kommer några timmar innan det är dags så kan du använda yngelbur (om du måste) men innan dess kommer det bara medföra stress för honan.

        Skulle du inte köpa 30L? Isf kan honan gå där utan att bli så stressad en längre tid.

        Jo det skulle jag. Men det tar lite tid :P

        Kommentar

        • Mikron
          • March 2009
          • 133

          #79






          Lite nyare bilder på mina guppies

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #80
            Där fick du ju till en bra bild på hanen

            Hona nr. 3 har fött, och ser du den ljusa svullnaden på hona nr. 2
            Dröjer inte länge förrän hon föder
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Mikron
              • March 2009
              • 133

              #81
              Ursprungligen postat av Nina82
              Där fick du ju till en bra bild på hanen

              Hona nr. 3 har fött, och ser du den ljusa svullnaden på hona nr. 2
              Dröjer inte länge förrän hon föder


              Kan jag lägga in henne i en födelsebur under natten om hon inte har fött innan det?
              Senast redigerad av Mikron; 21 March 2009, 16:58.

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #82
                Ursprungligen postat av Mikron
                Jo jag ska försöka köpa ett till 30 liters som yngelkar
                Ehh..va? Det hjälper väl inte att du köper ett 30 liters akvarium när dina Rödmunstetror behöver 120-150 liter? Du kan inte lägga ihop 30 + 60 liter så du vet.
                Sorgmanteltetror ska också vara minst 10st tillsammans, du har 2. Inte så bra...

                Kommentar

                • Mikron
                  • March 2009
                  • 133

                  #83
                  Ursprungligen postat av Charlottis
                  Ehh..va? Det hjälper väl inte att du köper ett 30 liters akvarium när dina Rödmunstetror behöver 120-150 liter? Du kan inte lägga ihop 30 + 60 liter så du vet.
                  Sorgmanteltetror ska också vara minst 10st tillsammans, du har 2. Inte så bra...

                  Jag vet men dom andra har dött/blivit uppätna...

                  Kommentar

                  • Mikron
                    • March 2009
                    • 133

                    #84
                    Om inte hon har fött innan kvällen kan ag lägga in henne i en födelse bur då?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #85
                      Ursprungligen postat av Mikron
                      Om inte hon har fött innan kvällen kan ag lägga in henne i en födelse bur då?
                      Svårt för mig att säga om hon föder inatt men om du gör så bör du släppa ut henne imorgonbitti, vare sig hon fött eller ej.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Mikron
                        • March 2009
                        • 133

                        #86
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Svårt för mig att säga om hon föder inatt men om du gör så bör du släppa ut henne imorgonbitti, vare sig hon fött eller ej.

                        Okej
                        för hon börjar alltid bli lite sömning runt 9 tiden så då kanske hon inte blir så stressad som hon skulle blivit annars... Eller?

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #87
                          Ursprungligen postat av Mikron
                          Okej
                          för hon börjar alltid bli lite sömning runt 9 tiden så då kanske hon inte blir så stressad som hon skulle blivit annars... Eller?
                          Just det
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Charlottis
                            • December 2007
                            • 579

                            #88
                            Ursprungligen postat av Mikron
                            Jag vet men dom andra har dött/blivit uppätna...
                            Vilka fiskar har ätit upp 8 Sorgmanteltetror?
                            Grejen var också den att jag inte förstod hur det blev bättre för dina fiskar som behöver 120liter att du köper ett yngelkar på 30 liter?

                            Kommentar

                            • Mikron
                              • March 2009
                              • 133

                              #89
                              Ursprungligen postat av Charlottis
                              Vilka fiskar har ätit upp 8 Sorgmanteltetror?
                              Grejen var också den att jag inte förstod hur det blev bättre för dina fiskar som behöver 120liter att du köper ett yngelkar på 30 liter?

                              Jag tror dom åt upp varandra men jag är inte säger. och det var kanske 1-2 år sedan vi köpte då och jag visste ingenting

                              Kommentar

                              • Charlottis
                                • December 2007
                                • 579

                                #90
                                Ursprungligen postat av Mikron
                                Jag tror dom åt upp varandra men jag är inte säger. och det var kanske 1-2 år sedan vi köpte då och jag visste ingenting
                                Är du seriös? Tetrorna har med all säkerhet inte ätit upp varandra. Inte levande iaf.
                                Men grejen är ju att jag berättar för dig nu hur fiskarna vill ha det, då kan du ju ändra på det. Du borde skaffa ett större akvarium till dina fiskar, minst 100 liter. Annars borde du lämna bort vissa av dem för de får inte plats, och speciellt inte alla du borde köpa för att få stim av Rödmunstetra och Sorgmanteltetra. Dina fiskar mår inte bra av o vara så få i så litet akvarium.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...