Bild på endler i det vilda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Bild på endler i det vilda?

    Hej!

    Jag skulle gärna titta på några bilder eller en filmsnutt, där man kan se bilder på Endlers ute i det vilda.

    Nån som kan dirigera/länka till nån bild/film så blir jag mycket tacksam!

    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Endlers finns inte vilda. Det är en hybrid mellan P. wingei och P. reticulata.

    Fast alla blandar ihop Poecilia wingei, dvs ena föräldraarten till Endlers, med Endlers, inklusive åtminstone en av medförfattarna som beskrev wingei.

    Bilder på vilda wingei finns här: http://www.goodeids.com/modules.php?...rder=0&thold=0
    Det är f.ö. också de enda säkra bilder på wingei jag känner till, just pga sammanblandningen med Endlers.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Okej tackar!! Guppys i det vilda funkar också ...eller liksom "viltformen"...

      Funderar på att göra nåt litet biotop akvarium med endlers..elelr om jag får tag i nån vild stam.
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Mycket intressant läsning Azur.. Tack för den
        Fascinerad över Wingeins harembetéende. Hanen hade ett revir med egna honor som endast han betäckte och ingen annan hane ens försökte ta sig in på den andres revir.
        Plus att hanen visade omtanke för sina honor och lät honan vara om hon inte ville.
        Mycket intressant... Detta betéende hade helt klart varit intressant att se i akvariet.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Ja, jag tycker också det är intressant det jag läst i böcker om dom...så jag skulle vilja skapa en biotop endast för nån "vildform" av guppy...känner ett par som har nån speciell stam...

          Hade gärna sett fler bilder under vattnet...

          Men ja! Tackar azur!
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          Arbetssätt...