Hur många yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlsson777
    • January 2009
    • 120

    Hur många yngel?

    Det pratas mycket om att guppys förökar sig så enormt.

    Vad är mycket?

    Säg att jag har 10 stycken...hur många kan de ha blivit på ett år?
    Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    #2
    Lågt räknat: oändligt!

    Kommentar

    • GRIZZLY
      • December 2006
      • 867

      #3
      det e ju omöjligt att säga. det beror ju på hur akvariet ser ut och om du har andra fiskar med i akvariet, men äre tomt så har du nog fruktansvärt med yngel på ett år bra att mata med :P

      Kommentar

      • karlsson777
        • January 2009
        • 120

        #4
        Jag har tänkt att de ska få dela kar med räkor och snäckor. Men de tar väl knappast yngel!?
        "Bra att mata med"...det lite så jag tänkte. Att göra två flugor på smällen. :-)
        Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          30 yngel i månaden från varje hona, 10 honor. 300 yngel i månaden gånger 12 månader = 3600

          Men efter ett halvlår så kommer ju de första 1800 stycken vara könsmogna, och även dom ska ju föröka sig de senare 6 månaderna. Då ponerar vi att 900 av de är honor iallafall, 30 gånger 900 = 27000 + 3600

          Alltså kan du räkna med 30600 yngel ungefär på ett år.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • GRIZZLY
            • December 2006
            • 867

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            30 yngel i månaden från varje hona, 10 honor. 300 yngel i månaden gånger 12 månader = 3600

            Men efter ett halvlår så kommer ju de första 1800 stycken vara könsmogna, och även dom ska ju föröka sig de senare 6 månaderna. Då ponerar vi att 900 av de är honor iallafall, 30 gånger 900 = 27000 + 3600

            Alltså kan du räkna med 30600 yngel ungefär på ett år.
            men då beror de ju också på hur många som överlever :P
            det skulle ju bli mat som sagt :P

            Kommentar

            • karlsson777
              • January 2009
              • 120

              #7
              Oj! :-)
              Läste nånstans att man inte längre kan hitta dem i vilt tillstånd.
              Låter ju märkligt när de förökar sig så extremt.
              Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • MrArboc
                • March 2007
                • 56

                #8
                Ursprungligen postat av karlsson777
                Oj! :-)
                Läste nånstans att man inte längre kan hitta dem i vilt tillstånd.
                Låter ju märkligt när de förökar sig så extremt.
                Beror knappast på infertilitet att djurarter blir sällsynta och t.o.m. utrotade i naturen. Mänsklig förstörelse av naturliga biotoper är bara ett exempel på en vanlig orsak.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  tja...jag hade en gång ett 60 liters med enbart endlers i sig.
                  gjorde en koll en gång med att rensa ut så att jag hade kanske
                  20 st, 50/50.

                  4 månader senare håvade jag upp 200 st i varierande storlek.
                  ytterligare 2 månader senare håvade jag upp 150 st i varierande storlek.

                  nu har jag 50 st i varierande storlek i ett delat 222 liters, dvs på 111 liter.
                  vilka producerar en hel hög med yngel till mina skalarer. men inte ens dom
                  orkar äta upp alla.

                  mitt stora problem i mitt gamla 60 liters var att vattenkvalitén var hopplös
                  att hålla reda på när de blev för många. det utbröt en massa stresssjukdomar.
                  var i slutändan tvungen att byta 20-30% varje dag, samt koppla in ett
                  par extra pumpar. då kunde jag hålla sjukdomar borta. annars.

                  med andra ord hoppalöst om man inte har avsättning för alla ynglen.


                  ..
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  Arbetssätt...