Yngelkar eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Romland60
    • March 2009
    • 2

    Yngelkar eller inte?

    Tjena min första tråd här på zoopet

    Jag har ett 60L akvarium med 1 guppy hane 4 guppy honor 1 mal som är ca 5-6 cm(kommer inte ihåg namnet) och 2 små malar ca 2-3 cm långa. Jag är 80% säker att alla guppy honor är havande/gravida då dom har en svart fläck/prick vid anal fenan och blivit tjockare på senaste tiden. Har även ganska mycket växtlighet i akvariumet dock bara en flytväxt. Har även en grotta. Frågan är nu om jag måste sätta ynglena i ett yngelkar eller kommer dom klara sig i akvariumet? Uppskattar alla svar

    MVH Pontus
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    #2
    Ursprungligen postat av Romland60
    Tjena min första tråd här på zoopet

    Jag har ett 60L akvarium med 1 guppy hane 4 guppy honor 1 mal som är ca 5-6 cm(kommer inte ihåg namnet) och 2 små malar ca 2-3 cm långa. Jag är 80% säker att alla guppy honor är havande/gravida då dom har en svart fläck/prick vid anal fenan och blivit tjockare på senaste tiden. Har även ganska mycket växtlighet i akvariumet dock bara en flytväxt. Har även en grotta. Frågan är nu om jag måste sätta ynglena i ett yngelkar eller kommer dom klara sig i akvariumet? Uppskattar alla svar

    MVH Pontus
    Hejsan
    Guppy's är alltid roligt att odla fram!
    I ditt fall skulle jag ha kvar honorna i 60 L. Bara du har tät växtlighet och bra gömställen Så kommer nog dom klara sig fint !
    Om du nu som så vill sätta ynglena i yngelkar så se till att det finns gott om utrymme ( kanske 20-30 L kar ) med både grus och växter. Du kan eventuellt ha en liten luftpump men bara det finns växter så klarar dom sig, för de får ju syre från växterna
    Du ska oxå tänka på att då byta vatten varannan dag ca 10% av vattnet och fylla på med nytt fräsht !
    Men om jag skulle vart DU skulle jag ha kvar honorna och ynglen i ditt 60 L kar !

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Jag tror nog också att det antagligen kommer gå bra att behålla alla guppy i det akvariet, låt honorna föda fritt så blir det oftast bäst. För mer info läs den här tråden:

      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Romland60
        • March 2009
        • 2

        #4
        Ursprungligen postat av miirah
        Hejsan
        Guppy's är alltid roligt att odla fram!
        I ditt fall skulle jag ha kvar honorna i 60 L. Bara du har tät växtlighet och bra gömställen Så kommer nog dom klara sig fint !
        Om du nu som så vill sätta ynglena i yngelkar så se till att det finns gott om utrymme ( kanske 20-30 L kar ) med både grus och växter. Du kan eventuellt ha en liten luftpump men bara det finns växter så klarar dom sig, för de får ju syre från växterna
        Du ska oxå tänka på att då byta vatten varannan dag ca 10% av vattnet och fylla på med nytt fräsht !
        Men om jag skulle vart DU skulle jag ha kvar honorna och ynglen i ditt 60 L kar !

        hejsan!
        Jag ska lyda ditt råd och ha kvar dom i 60l karet, tyvärr så verkar fiskarna väldigt slöa nu simmar vingligt och ryggfenan nerfäld(tror dom är på väg att dö) men får hoppas att jag har fel när det gäller att dom ska dö utan att det är normalt för gravida(säger man så?) guppys

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          Hej Romland!
          Jag vet tyvärr inte vad det är med guppysarna, så har de aldrig varit när mina ska yngla. ang. yngelakvarium, så behövs inte det, det stressar bara fiskarna som ska i där. Bättre att låta henne föda i akvariummet, några yngel brukar alltid överleva och växa upp. skulle du föda upp alla i yngelakvarium så skulle det snabbt bli alldeles för mycket fisk i akvariummet.
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Romland60
            hejsan!
            Jag ska lyda ditt råd och ha kvar dom i 60l karet, tyvärr så verkar fiskarna väldigt slöa nu simmar vingligt och ryggfenan nerfäld(tror dom är på väg att dö) men får hoppas att jag har fel när det gäller att dom ska dö utan att det är normalt för gravida(säger man så?) guppys
            Det skadar ju aldrig att byta lite vatten om fiskarna är hängiga, men om de verkar sjuka så posta en fråga om det i sjukdomsforumet istället.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              #7
              jag tycker inte heller du ska använda dig av en yngelkasse då du har så få fiskar i ditt 60 liters. Du har 4 honor och du kan ju iaf räkna me ca 15-20 yngel per guppy en kull i månaden så. om vi säger att de föder samtidigt så är det ju ca 80 yngel ;P I månaden :P Så NÅGON borde ju klara sig, om du nu har snåriga växter som tex java mossa. och cabomba. Hellre sånt än svärdplantor och liknande som inte ger så mycket skydd.
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              Arbetssätt...