Guld lyrmollys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vivianne
    • December 2008
    • 14

    Guld lyrmollys

    Jag köpte 3 honor och en hane av guld lyrmollys innan jul. Honorna är guldiga med vit buk och hanen guldig med metalliska fläckar. Dom har mer normal kropp än den som visas på artbeskrivningen här på zoopet. Dom ser mer ut som vanliga mollys men med lyrstjärt. I mitten på januari så fick dom yngel. När dom föddes så var dom gräddgula och några få med svarta fläckar. Nu är dom då ca 2 cm långa och dom flesta har blivit mer guldfärgade.

    Men till frågan, blir inte alla guldfärgade eller ligger inte det i generna? Likaså har inte alla tendens till lyrstjärt än, kommer några att bli "vanliga" mollys? När vi få yngel av mussepigg platyna så är ju alla lika.
    /Vivianne
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Vivianne
    Jag köpte 3 honor och en hane av guld lyrmollys innan jul. Honorna är guldiga med vit buk och hanen guldig med metalliska fläckar. Dom har mer normal kropp än den som visas på artbeskrivningen här på zoopet. Dom ser mer ut som vanliga mollys men med lyrstjärt. I mitten på januari så fick dom yngel. När dom föddes så var dom gräddgula och några få med svarta fläckar. Nu är dom då ca 2 cm långa och dom flesta har blivit mer guldfärgade.

    Men till frågan, blir inte alla guldfärgade eller ligger inte det i generna? Likaså har inte alla tendens till lyrstjärt än, kommer några att bli "vanliga" mollys? När vi få yngel av mussepigg platyna så är ju alla lika.
    /Vivianne
    Lugna ner dig, även om det verkar enkelt så är det inte så ofta det!

    Vi tar en sak i sänder:
    "Guldlyrmolly" är vad jag förstår en ganska ny företeelse, och innehåller många olika anlag som måste vara i totalt rätt balans om det skall föras vidare, och så är det sällan i praktiken, speciellt inte med nya varianter.
    Om du låter alla yngel gå kvar i akvariet kommer det säkert dyka upp följande sorter framöver:
    (min gissning)
    1)samma som föräldrarna
    2)samma som föräldrar minus lyrstjärt
    3)samma som 1 fast mer svart
    4)vanliga helsvarta eller med lyrstjärt
    5)samma som1, fast omvända färger;svart med guldfläckar
    6)naturfärgad gröngrå, med eller utan inslag av svart, vitt eller guld
    mfl.
    Enkelt uttryckt blir det så ibland att ynglen genetiskt "går tillbaka" i färgerna till tidigare stadier i aveln, detta beror på att det ligger dolda anlag "i bakgrunden" som ibland förstärks på så sätt att de blir dominanta och visar sig som t.ex. en i gruppen avvikande färg. När sedan dessa korsar sig så förstärks de anlagen och kan också lyfta fram andra dolda anlag som sedan lyfter fram nya.....

    För det andra så funkar egentligen platyavel på samma sätt, anledningen till att alla dina platy ser "likadana" ut är att stammen antagligen är äldre och mer etablerad, dessutom är t.ex. det svarta mussepiggmönstret (liksom många andra mönster på stjärten) naturligt förekommande och därför genetiskt starkt, det ändrar sig inte i första taget!

    ...och för att ytterligare förvirra det så styrs vissa färger av olika saker, och vissa färger kanske är starkare i kombination med t.ex. anlagen för lyrstjärt.... OK?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      PS:
      Kontentan av detta blir: om du vill behålla gruppen oförändrad gentemot ursprungsfiskarnas utseende så MÅSTE du plocka bort alla individer som inte ser precis ut som de ursprunliga, då förstärks de anlagen över tid och avvikelserna blir färre, rent teoretiskt i alla fall.Ds.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Yejjeh
        • October 2007
        • 150

        #4
        Kan det hända att t ex en "vanlig" molly får lyrstjärt?
        Söker silvermollys
        Och andra levandefödare
        50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Yejjeh
          Kan det hända att t ex en "vanlig" molly får lyrstjärt?
          I vanliga fall inte, men man vet aldrig vad som ligger i generna och "spökar"!
          Men vill du garanterat ha någon eller några yngel som får lyrstjärt då och då så får du skaffa en lyrstjärtad hona eller hane som kan föra in dessa gener i din grupp. Lycka till!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Vivianne
            • December 2008
            • 14

            #6
            låg procent

            Tack för svaren. Jag måste säga att det har blivit låg procent "perfekta" lyrmollys. I första kullen lever ca 25 st och hittills verkar där va ca 5 riktiga guldlyrmollys. Resten har antingen inte riktig färg eller fen form. I veckan kom kull nr 2 fram och där är ca +5ost och det ska bli kul att se hur fördelningen är där. jag får försöka spara några av dom "rätta" och se hur deras kullar blir. Får bara övertala mannen att vi verkligen behöver fler akvarium.
            Tack / Vivianne

            Kommentar

            • Yejjeh
              • October 2007
              • 150

              #7
              Okeej, tyvärr finns det inte alltid lyrstjärtsmollys i affärerna, iallafall inte där jag handlar :S
              Söker silvermollys
              Och andra levandefödare
              50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

              Kommentar

              Arbetssätt...